My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Tuesday 2 July 2013

Jejak Pendekatan Diet Mia & Orang Lain - Beza Tang Mana???


Menjejak 1 Julai 2013...saya melihat ia detik untuk saya perlahan-lahan mengubah menu harian saya baik di sekolah,di rumah mahupun di luar rumah. 

"Bukan perkara mudah....tetapi ia mungkin menjadi mudah bila kte sudah terbiasa...namun sesuatu perkara harus dibuat slow & slow..bukan mendadak ikut suka menu diet orang lain..setiap orang tak sama keadaannya,"

Kenapa saya kata begitu???

"kadar metabolisme setiap orang berbeza. Seseorang yang ada kadar metabolisme tinggi lbh mudah menurunkan berat badan wp kadar ambilan kalorinya agak banyak?

So,pastikan anda tahu anda ini kadar metabolisme yg mana??

Tinggi @ Rendah???hm..kaji dulu k.


Bagi ibu yang lepas bersalin normal...ia mengambil masa sekurangnya 3 bulan baru boleh buat aktiviti pelangsingan...macam saya..Ini adalah nasihat doktor. Berbeza dengan ibu yg bersalin caesaerean (enam bulan slps kelahiran,br ok buat pelangsingan).

Realitinya..banyak cabaran bakal saya tempuh sepanjang program diet 90 DAYS WEIGHT LOSS CHALLENGE akan berlangsung ....


SITUASI (1)
Setiap hari saya berulang alik dr JB ke (sekolah) rengit batu pahat (1 jam setengah) pergi & balik..rumah di JB... seawal jam 4.30 pagi saya perlu bangun siapkan segalanya...Masa tidur pula bergantung pada masa tidur anak..klu anak tidur 11 malam,maka 11 malam la saya tido..ia memerlukan 1 kekuatan buat saya untuk mengikuti rule menu plan yg saya tetapkan.

SITUASI (2)
Saya jenis yang tak boleh tinggal nasi dalam hidup...Bagi saya dalam 1 hari diet...sekurangnya saya mesti makan nasi segenggam (lunch)....malam pun perlu diisi untuk meratah lauk-pauk/hirup sup...

SITUASI (3)
Berdiet ketika zaman bujang dengan zaman dh jadi ibu dengan menggalas tanggungjawab ibu (berjauhan dengan suami nun di utara) memang mencabar. Bayangkan balik sekolah 2.00 petang....3.15pm baru menapak di JB...kepenatan tu Allah saja yang tahu..tapi saya sabar...saya kuatkan semangat...

Nak bersenam?
aduhai...terpaksa saya lupakan demi nak jaga anak...apa yg saya buat...hanya sibukkan diri dengan memasak,mengemas,buat kerja rumah smpai peluh,sit up setiap hari...then mesti amik suplemen sebagai pengganti makanan berat.

SITUASI (4)
Rupa-rupanya ble kte jaga anak tanpa suami di sisi ni..memerlukan kekuatan..makin jaga anak..makin rasa lapar...kte perlukan tenaga..that why saya perlu makan sedikit & kerap...


KESIMPULAN....saya tak boleh ikut plan diet orang lain..tiap orang situasi berbeza...dan cara dia beza...saya ikut pe yg saya mampu..meski saya berdiet menggunakan produk..saya menjadikan produk sebagai pengganti breakfast & adakala makan malam saya....minuman teh hijau & air biasa wajib setiap hari buat saya.

Ha..anda pula bagaimana cara dietnya?
kongsi2kan.



Palitan Tinta Maya,
 

 



 

 
Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute