Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Thursday, 4 July 2013

Bukan Aku Tak Bersyukur ...


Redup petang 2 Julai saat aku berada dalam sesi Dialog Linus 2.0 bersama rakan-rakan dari 11 sekolah yang lain ku rasa tenang. Namun hati terkadang resah bila memandang jam tangan sudah 4.40 petang.

"ya allah,bila nak berakhir dialog ni?," monolog ku sendirian.

Sanubari seakan muram....lantaran teringat momen harian 1 jam setengah dr Jb (rumah family) ke sekolah di Rengit. Bagaikan satu kebiasaan dr JB turun tol skudai melalui kulai,sedenak & akhirnya tol simpang renggam. Itu rutin hidup aku sebagai pendidik di desa Merlong ini.

Sungguh aku bersyukur di tempatkan mengajar di sebuah desa yg indah..baik guru-gurunya, ahli PIBG nya & paling best sek kurang murid seperti kami hanya ada 73 murid (termasuk prasekolah)& guru cuma 13 orang termasuk GB. 

Murid sikit,guru boleh tahan,kan?.
Tapi....jawatan aku paling banyak juga di sekolah..tak terpikul...mencecah 10-12 jawatan juga. File usah nak kata...jadi guru sekarang kena kuat semangat dengan dunia filing..kan? 

"cikgu,jom balik...alhamdulillah dah selesai dialog," teguran GB menyedarkan saya dr lamunan.

Kebetulan Gb nak balik..aku melalui jalan biasa utk balik ke JB (memakan masa 1 jam setengah juga. Habis dialog 5petang...hantar GB 5.10 smpai di rumah...Akhirnya dalam kepenatan ...tiba di JB...sudah 6.30 petang. 

Teringat ada sesorang bertanya di sekolah:

"eh, hari ni ada dialog,kan?..cikgu mia balik JB juga ka?,"

Sudah aku rasakan pasti ada yang bertanya.Yela ada yg simpati bila melihat seorang guru wanita setiap hari sanggup ulang alik 1 jam setengah (pergi)..1 jam setengah (balik)...jaga anak ...suami jauh..

"kena balik,kak...kebetulan hari ni ayah kena gi selangor terima sijil..kecian mak yg jaga anak..mak pun bukan sihat sangat...sakit mcm mia juga,"

Bila sebut tentang mak...aku jadi sedih. Mungkin orang kata :-

"untungnya kak mia..sekurang-kurangnya ada keluarga di sisi..ye la ada mak tolong jaga anak,"

hm...tang sini memang aku sentiasa bersyukur....tapi siapa tahu di sebalik tu aku menangis bila tengok mak terkadang mengeluh sakit lutut,sakit arthritis mcm aku...orang hanya tahu kami sihat...tp x tahu camne kami menangani sakit ni...

situasi mak & aku sama..sebab kami mengidap sakit yg sama...so,pada mereka yg pernah kata

"eh, saya tengok cikgu sihat ja..jln sana sini..bila yg cikgu sakitnya,"

Allah tu Maha Besar..sakit saya dia tak tunjuk pada orang. Ibarat saya demam..sukar sekali saya nak menipu orang..Org lagi tak caya ja saya demam..saya dh lali..saya anggap ini ujian Allah..insyaallah saya masih kuat.

Ayat emak yang selalu buat saya pilu...mengalir air mata :-

"mia..kalau habis kerja sekolah awal..balik awal ya,"

Walaupun emak tak ckp dia penat jaga anak aku...tapi aku tahu jauh di sudut hati emak sakit...tapi emak pernah cakap

"emak seronok jaga cucu sorang ni..kalau takde dia sunyi juga mak yg baru pencen ni,"

Ada orang tanya :-

"nape kak mia tak upah pengasuh ja?,"

Sukar nk jawab tapi kena jawab

"parent aku selalu nasihat...diaorang nak jaga cucu..baru ni.. aku ada gak tanya jiran yg nak jaga..kebanyakan tua2..sakit mcm aku,

Orang cakap mudah..tapi bayangkan bagaimana aku nak uruskan....pagi2x 5.00 am dh kena bertolak...sape la nak aku bebankan hntr anak ke pusat asuhan????

Bak kata "situasi setiap org x sama...kan???,"



Rehat ???
lps balik kerja memang xde masa rehat sangat...aku mesti jaga anak...aku kecian tengok anak....keciankan mak.....tapi aku bersyukur..anak di depan mata...tak sanggup aku berjauhan dr anak. Biar la jika aku terpaksa bersabung nyawa setiap hari ke sekolah..tapi demi anak..aku sanggup balik juga tatap wajah anak.

Sekarang tidur ku dah mengikut waktu tidur anak...10 malam(2 Julai)..Al fateh tido..baru dapat tido..tapi apakan daya..tetiba ja 2.30am dia aktif bangun & nak main lepas diberi susu.....dr mata nak jd tido..terus x jadi tido....sehingga 4.30 am..aku msk sarapan....

5.10am (3 Julai)...aku mulakan perjalanan.....Kaki & tangan kiri aku hmpir cramp ketika tiba di highway Sedenak...terus aku matikan aircond...kereta pun dah melelong...mengantuk mungkin!!!

solat subuh jam 6.05 am di Tol Simpang renggam aku teruskan juga...hmpir give up utk teruskan perjalann..mata amat sakit dengan sendi mencanak sakit....

"Ya allah,aku harus teruskan perjalanan..jauhkanlah aku dr sebarang malapetaka.,"...kata ku melelapkan mata 10 minit di dalam kereta.


Pelbagai kejadian terjadi pada diri....mengalir air mata juga saat p&p pertama bermula,gara-gara anak murid tak hafal sifir..dah terhambur emosi aku pada mereka..Namun,aku berisghtifar memohon Allah memberi kesabaran mendidik murid slow learner ini.

Kepala kian pusing...makin teruk kala  aktiviti KOKO bermula 1.00 petang itu...Di depan kawan-kawan...aku kuatkan semangat....

Saat KOKO selesai..aku hampir terlanggar dengan seorang murid....

"cikgu,ok ka?,"

Bagai nak pitam...aku ambil wudhuk..perlahan-lahan bertahan solat mohon Allah beri kekuatan...akhirnya aku mengalah untuk tidur 30 minit di kelas pemulihanku itu.

Sms suami sempat aku baca dalam keadaan mata masih sakit selepas 30 minit selesai..Di luar parking sekolah, tinggal 2 kereta ja..orang lain dh balik...

Aku?masih tak smpai rumah lagi..tapi aku terpaksa tidur seketika ....khuatir kemalangan akan terjadi dengan keadaan ku itu.

"sabar mia..kuatkan semangat..dah rest kan mcm abang suruh tadi..mia bawa keta elok2x ya..biar lambat asal selamat,'

Melihat sms suami seraya bangun tadi pun entah bagai sedar dlm x sedar. 



REALITINYA....

BUKAN AKU TAK BERSYUKUR....BERSYUKUR WP BERJAUHAN SEBEGINI..PUNYA KELUARGA DI SISI..SUAMI & ANAK YG BAIK...SERONOK BERSEKOLAH DI DESA PERMAI INI..

NAMUN...

KEPENATAN DRIVE TERASA SANGAT2X...+ BLE ADA AKTIVITI PETANG MENCECAH HINGGA 5.00 PETANG (MEETING/BENGKEL/TAKLIMAT DLL).

Entah kenapa...aku masih tersenyum...bila ada yg tanya

"aku tak tahu camne kalau aku di tempat ko..aku tak sanggup nak ulang alik mcm ni mia...,"

Jawapan saya :-

"aku dah biasa...dulu ms xde anak..aku byk nangis..hehe..tp ble ada anak.ia seakan rezeki..ia membuat aku lbh tabah,..lbh kuat...menambah kasih lg antara aku & suami...malah sakitku tidak sekerap dulu...banyak yg allah bagi nikmat....mgkn ada masa aku sbg manusia...perlukan sokongan,perlukan motivasi..perlukan anda semua untuk membawa aku ke jalan yang diredhai-Nya agar aku lebih sabar,"

SESUNGGUHNYA AKU BERSYUKUR !!!




Memintal Tinta Maya,
 




















 

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

3 comments:

Nafira usof said...

salam Mia..
besar jugak dugaan ulang alik ke tempat kerja yang agak jauh yer..
kalo zura mau attendant buruk.. hehehe

moga Mia terus kuat untuk hadapi cabaran ini k~

miazara ina said...

@Nafira usof

wassalam..

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..dugaan mia mgkn biasa2x ja lg.msh ada cikgu yg lg susah dr mia..mia kena selalu muhasabah diri demi mencari kekuatan selalu.

ieda immi said...

kita tetap manusia biasa , punya kekhilafannya .. insyaallah ia mengajar kita sebenarnya

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute