Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Thursday, 11 July 2013

Cabaran Ramadhan Si Ibu & Anak Kecil-> "Menu Plan & Workout"


Hari ini masuk hari ke-2 Ramadhan...
Bagaimana dengan diet kawan-kawan....ok tak??

Sesungguhnya buat saya seorang ibu dengan seorang anak kecil berusia 10 bulan amatlah menduga. Itu baru anak seorang...belum lagi ibu-ibu yang ada anak mencecah lebih 4-5 orang,kan? Bayang...kan. 

Amat berbeza sekali pengalaman saya :-

1) Berpuasa (diet orang bujang belum berkahwin)
2) Berpuasa (diet orang dah kawin xde anak tapi suami di sisi)
3) Berpuasa (diet orang dah kawin xde anak..suami jauh)
4) Berpuasa (diet ibu ada anak kecik tanpa suami sama ada jauh/ibu tunggal)
5) Berpuasa (diet ibu ada anak kecik dengan suami)

Hm..dalam kategori di atas...saya adalah No 4.


Kenapa saya kata begitu???

1) Saya terpaksa bangun seawal 4.15 pagi untuk set menu sahur. 4.30 pagi-mandi & basuh baju diri & anak,bersiap2x nak ke sekolah ...bertolak 5.10am dr JB ke Tol Simpang Renggam...6 am- Sampai ja ..terus Subuh di situ. Then bertolak ke sekolah (1 jam setengah perjalanan)...6.45am baru jejak kereta di sekolah.

Tak penat ka rutin ni?.
Hanya Allah saja yang tahu..tapi setiap kali saya solat sunat dhuha,saya minta kepada Allah permudahkan urusan & murahkan rezeki dlm pe jua aspek terutama time Ramadhan ni.


Menu sahur saya?.
Setakat ni simple ja......HL Shake with 1 wholemale grain bread sahaja + inti sardin + salad (No rice). Saya dalam planning nak create beberapa menu lain untuk sahur. Antaranya :-

a) sup ayam with carrot,kentang & daun suo
b) sup sayur
c) ikan rebus
d) telur rebus 
e) sandwich (sambal ikan bilis)
f) sandwich (rendang ayam)

Jika saya ambil HL Shake..saya akan hadkan ambilan roti wholemail grain dlm 1 keping ja (saya cuba elak guna roti putih).Bagi saya karbo penting juga untuk jana tenaga...


Air?.
saya wajibkan diri setiap kali sahur minum sekurangnya 2 mug air suam.

Itu cerita menu sahur..pe cite dengan berbuka pose????
Alhamdulillah semalam,tidak saya sangka saya berjaya mendisiplinkan diri saya wp pd mulanya selepas melihat mcm2 menu makan di meja,saya hampir kata :-

"aduhai...banyaknya makanan..mana 1 nak pilih ni..semua sedap2x belaka..minuman..nak minum apa ya?,"

Hampir tergugat juga saya ble ada yg menyakat dgn kata :-

"ala,sikit je ..mkn ja la..kan br 1 Ramadhan,"

hm..kata2x tu saya pandang sinis sebab ia adalah pembawa kpd kemusnahan diet saya.

Alhamdulillah ini yg saya makan masa berbuka 1 Ramadhan :-

1biji kurma + 1 senduk nasi saja + petola air msk lemak kuning (kuah saya tekad x kan banjirkan pd nasi..cut lemak) + lebihkan sup sayur bayam + 1 kuih buah melaka (kecik ja sizenya),1 keping murtabak (ala...kecik betul size sy buat2x rasa..berjaya!!!) + sedikit sotong masak kicap + isi ikan cencaru + 1 mug boh tea with vanila flavour (less sugar)

After solat maghrib..8.00 malam, saya train diri minum 400ml air masak + teamix.

Allah kurniakan kesihatan yang baik...anak saya pun behave well...solat terawikh di rumah tetap dilaksanakan.........habis terawikh & witir....bermulalah aktiviti workout saya selama 30 minit.



Jadual workout yg berjaya dibuat setakat ini :-

Week 1 (90 Days WLC) - 1 till 6 Julai 2013
- setiap hari sit up 8x
- Ahad 6 July (jogging + senaman 30 minutes)

Week 2 (90 Days LWC) - 7 till 13 Julai 2013
- setiap hari wajib sit up 8x
- Selasa 9 Julai (senaman ringan 30 minit)
- Rabu 10 Julai (aerobic zumba dance 30 minutes)


Tidak saya sangka walaupun saya dapat komen yg tidak membawa kpd saya selaku ibu utk teruskan diet dengan sungguh2x...tapi ada juga pandangan yg bernas membantu misi saya..tq kwn2x (geng mommy diet).

"(ramai kata & beri pendapat sukar diet ble ada anak kecik)" 

...tapi saya sahur cabaran ibu-ibu utk terus menjayakan misi diet ini..Memang bukan mudah nak kurus selepas bersalin. Inilah cabaran yg perlu disahut.



Tips saya : 

"Selepas solat terawikh, kena bakarkan diri utk workout .....saya membaca tips dr Kelvin Zahri....beliau kata seeloknya senam selepas kte berbuka..at least 1 jam selepas kte makan...bukan x leh senam waktu siang Ramadhan...beliau kata boleh tapi.......kena pastikan air yg anda minum lebih...if dh rasa like pening...itu menandakan senaman harus dihentikan & anda menunjukkan petanda kurang air dlm badan...BERHATI2X UNTUK WORKOUT...buat ikut kemampuan,"


wp saya disahkan mengidap sakit psoriatic arthritis.........
TAPI...saya masih ingat pesan dan nasihat doktor pakar kpd saya 

"cik mia...bukan saya tak bagi awak bersenam...wp dikatakan ia risiko kpd kelumpuhan...tapi saya harap awak bersenam dlm terma perlahan...at least 30 minutes ..seminggu 2-3kali sudah memadai. Awak tidak boleh buat senaman yg berisiko tinggi yg boleh menyebabkan sendi awak kesakitan..senaman boleh membantu penurunan berat badan sekaligus memberi awak kelegaan sendi sesekali. Tapi saya kagum..sebab cik mia still sihat & ok wp bersenam sikit2x..tahniah,"

Saya tersenyum dengan kata-kata doktor...Namun jauh di sini...kala saya berada di bumi ini..saya melihat diri saya begitu kerdil......langit lazuardi biru saya pandang lama.

"Terima kasih ya Allah...kau lah yg selalu meringankan bebanan ku..penyakitku..segala urusanku...syukur atas nikmatmu,"




Sentuhan Tinta Kalam Maya,
 










 







 
 
Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute