67.1kg (start diet 14.1.2017)--)time to run now until 50kg

Friday, 11 July 2014

Rutin Diet & Workout - Mia & Ramadhan 2014


Alhamdulillah memasuki fasa Ramadhan adalah saat yg ditunggu oleh semua umat Islam. Bagi Mia dalam berpuasa..ibadah tetap menjadi tunjang utama.Justeru amalan sunat dalam Ramadhan dikerjakan...Alquran tetap dibaca...lidah perlu dibasahkan dengan zikir saban waktu lapang dan banyak lagi yang meningkatkan pahala di bulan mulia ini.

Perjalanan weight loss mia masih diteruskan dalam Ramadhan. Bagi Mia, Mia cuba yg terbaik mengekalkan momentum pemakanan dan seiring dengan itu mencari masa untuk senaman.

Sememangnya dianjurkan senaman sebelum berbuka dgn sekadar light workout sahaja. Namun bagi Mia agak sukar krn mia perlu memasak time berbuka. Tahun ni xde istilah bazar ramadhan..Thats d best masak dr rumah..than beli di luar.Ble kte masak sendiri, kte lbh tau utk plan what to eat & how much quantity we need.


As ibu yg ada anak sorang x smpai 2 tahun age...mia terpaksa memilih selepas tarawikh utk workout...thn ni msh tarawikh di rumah dalam masa yg sama menjaga anak. Bagi mia yg penting i must do it rather than sitting & just feeling hope like Mat Jenin.

So wake up fren..
selamat menjaga kesihatan di bulan mulia. Tingkatkan amal ibadah ya.


p/s : info tentang tips diet Ramadhan (klik link http://cisdel.com/2013/07/16/20-tips-diet-di-bulan-ramadhan/)




RESULT TERKINI

end mei - 59kg
10/7/2014 - 54kg (normal weight)

Target - 49/48kg (ideal weight)







Palitan Tinta Maya,

 

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

Menu Ramadhan 29/6/2014


Sahur
Shake HL blend with 2 kurma + 2 gelas h2o



Berbuka
nasi (1/4) + sayur peria telur + ayam goreng msk kunyit


Workout
30 minutes cardio dance + 3x sit up + 4x squat





Tinta Maya,



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

Menu Ramadhan 6/7/2014


Sahur 
Shake HL with 2 kurma + 2 glass air h2o



Berbuka
tom yam ayam + ratah 1 ikan kembung bakar + 1 air green tea pns

Workout
30 minutes cardio dance + 4x sit up + 6x squat





Tinta Maya,



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

Menu Ramadhan 10/7/2014


Sahur
-shake HL with 2 glass H2o



Berbuka
ratah telur bistik,ikan kari & sotong msk kunyit

Workout 
(rest for today)




Tinta Maya,


Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

Hidup Bukan Mudah Tetapi Hidup Ini Indah


Salam maya buat semua...

Menghirup angin pagi sebaik sahaja selesai sahur tanggal 13 Ramadhan menjadikan aku hamba yang bersyukur.. Menadah tangan sesungguhnya pada Yg Maha Esa. Kian lama tidak mencoret di sini..mia rindu akan penulisan di blog. Namun kesibukan tugas di sekolah waima menjaga anakanda tercinta membuatkan momen kalam di sini tinggal sepi.

2 hari semalam tlh berakhir appointmen bersama doktor pakar. Rasa sayu dan sebak ble doctor said

"pn mia...byk improvemen dr sakit yg puan alami ni...pn dah x sakit sendi mcm dulu ka?," kata doktor tersebut.

Dalam hati nada syukur dilafazkan..mujur doktor India..klu doktor muslim nak je ku kata "alhamdulillah".

"yup..tu yg saya rasa...sakit kulit saya pn msh under pkr..tapi going well,"


Doktor lelaki india terus memandang ke arah diri..seakan ada sesuatu ingin dibicarakan

"eh aritu puan overweight kan..tahniah now u have normal weight..wah,diet ka puan?,"

hm..aku tersenyum..malas nak jawab. Dalam hati, lega kerana dapat buktikan pada doktor ada juga penurunan hasil diet & workout ku selama ini.


Merintis hari demi hari..
Aku kian menarik nafas lega meneruskan kerjaya guru pemulihan di sekolah baru Jb ini. Sedar tak sedar sudah 6 bulan berkhidmat. walaupun jauh dr sisi suami (perlis-johor)....aku pasti ada hikmah tak terhingga Allah berikan buat aku..Ya... Allah ingin mengajar aku terus berdikari bersama anak lelaki ku Al Fateh. Selaku isteri memang hati mengharap dia di sisi..namun kita ini milik Allah...harus bertahan dgn segala mehnah cbrn...

Dalam suasana Ramadhan ini aku tersenyum kerana di saat melihat derita orang lain di luar sana..sekurang-kurangnya aku masih mampu bersama ayah dan ibu.


p/s : dalam usaha menyambung penulisan novel "Kerana Dia Untuk Ku".





Melarik Tinta Maya,



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute