Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Thursday, 19 September 2013

Psoriasis Scalp Ku Under Critical

 contoh gmbr yg ditunjuk doktor semalam - psorisis kulit kepala.
Aku pun jadi mcm ni..kritikal ketebalan

Perjalanan hidup perlu diteruskan walau pepun yang terjadi. Baik & buruk semua itu telah ditakdirkan Allah.Begitu juga dengan ujian penyakit yang diberikan-Nya buat aku.

Klinik Pakar Kulit HSA,JB memang menjadi satu tempat biasa buat aku hampir 3 bulan sekali appointment. Di sekolah..aku antara salah seorang guru yang boleh dikatakan wajib setahun ada MC setiap 3 bulan sekali di 2 hospital pakar.

Psoriasis (Pakar Kulit)-HSA,JB
Psoriatic Arthritis (Pakar Rhemuatlogy)-HSI,JB

2 Klinik Pakar ini adalah rutin harian aku..Lali dengan keadaan.Semalam aku menjenguk lagi ke Ruang Klinik Pakar Kulit,HSA JB...Entah nape..aku terus tersenyum apabila Doktor Balqis mengatakan :-

"your psorisis scalp & plak is critical..kulit kepala you begitu menebal...rasanya ubat yang saya bagi aritu tak menanggalkan keping kulit tebal di kepala awak ya?," terjah Doktor Balqis.

"saya pun rasa mcm tu..kulit ni dh jadi tebal..sampai anak sedara saya sendiri pun pernah tegur...what's happen tu kepala saya,"

"arini saya akan bagi ubat krim dos tinggi yg kte perlu try dlm ms sebulan lebih ni..terpaksa la you titik waktu malam..then esok basuh rambut dgn syampoo sebitar...dh keringkan...lapis dgn krim acid,"kata Doktor Balqis sambil menunjukkan keratan cara penggunaan ubat kepada ku.

Ketika pihak farmasi menyerahkan ubat...sempat terdengar suara orang belakang yang beratur sama nak amik ubat menegur saya

"hi, banyaknya ubat...,"


Monolog dalam hati.....aku hanya mampu tersenyum.

"memang ubat krim yg diberi doktor banyak stok...tapi Allah saja tahu betapa tak tahannya aku menggunakan ubat krim tue..dgn aku bertudung....setiap pagi nak kena basahkan rambut...bau segala krim & syampu tu ibarat minyak tar jalan...mungkin ramai tak caye ble aku kata gini..tapi sape yg sakit mcm aku je tahu,"

Ada juga rakan yg bertanya :-

"eh,camne dgn suami?boleh terima ka kedaan ko ni,"

Saya tersenyum lagi...entah kenapa...ada jawapan tapi malas nak luahkan. Tapi semuanya jawapan positif :-)



Di suatu sudut.........
Saya sempat bermuhasabah diri..dan hampir menitis air mata kala melihat seorang anak kecil berusia 5 bulan keseluruhan badannya mendapat sakit kulit exema...

"Ya Allah,ada orang lebih berat ujiannya dr aku lagi..aku bersyukur..syukur atas ujian ini,"

Di ruang rumah....
Teringat pulak kata ibu...

"mak rasa sendi mak dah mencanak sakit..nak angkat Al Fateh pun tak boleh ni," 

Mendengar kata mak pun dh buat aku rasa sebak...Ye la.selama ni mak banyak membantu semasa aku sakit ....sakit psoriasis masih ok lagi. Tapi ble aku pengidap psoriatic arthritis mendengar keluhan emak..

HANYA aku mengerti apa yg dialaminya
HANYA aku tahu perit sakit arthritis berbanding psoriasis..
HANYA aku tahu bagaimana suatu ketika aku hampir tak dapat nak sikat rambut,nak cengkam barang lama-lama..nak tutup kepala paip air pun rasa nak nangis.

"Ya Allah...sihatkanlah ibu aku...jauhkanlah bencana yg doktor selalu ramalkan buat aku tue,"


Apa yg diramalkan doktor sama dgn fakta di bawah :-

Psoriatic Arthritis adalah suatu kondisi tertentu di mana seseorang menderita keduanya iaitu baik psoriasis dan arthritis. Psoriatic Arthritis adalah penyakit autoimun, yang bererti bahwa sistem kekebalan tubuh salah arah menyebabkan peradangan pada jaringannya sendiri. Jarang, seseorang dapat memiliki Psoriasis Arthritis tanpa Psoriasis pada kulit. Selain itu, arthritis dapat lebih dulu diderita dan Psoriasis menyerang beberapa bulan atau tahun kemudian, atau Arthritis menyerang setelah penderita mengalami Psoriasis bertahun-tahun. Psoriasis jenis ini juga mempengaruhi sendi. Dan harus segera diubati karena berpotensi menyebabkan kecacatan dan dan meningkatkan peluang  terjadinya jantung koroner.

Pepun yg berlaku saat ini aku redha..Tak perlu aku tangisi...Walaupun ia perit..harapan aku agar insan-insan tersayang cuba memahami dan membantu golongan pesakit seperti ini...






Melarik Tinta Maya,


Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

3 comments:

Shu @ Mrs. Hamid said...

Mia, mia mmg Sgt kuat. Shu doakan mia cepat sembuh daripada penyakit yg mia hadapi sekarang ni.

ibh_sue said...

Sabar ya dik.. Akak yg membaca pun boleh merasakan kepayahan mia..apatah lagi mia yg merasakanya.. Allah sayangkan mia..sebab tu dia uji mia.

rina_mazlan said...

Sabar ye mia. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul... Doakan semoga semua ok...

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute