Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Monday, 23 September 2013

Diet Oh Diet "Pengganti Gula-Perlukah Diambil???


Artificial Sweetener/ Sugar Substitute, atau dalam bahasa melayunya, “Gula Tiruan“. Rata-rata 90% daripada laman-laman web bersetuju bahawa gula tiruan ini memudaratkan kesihatan, terutamanya aspartame. Namun benarkah begitu?

Buat mereka yang belum mengetahui apa itu gula tiruan, sebenarnya gula tiruan ini dicipta untuk meniru rasa gula sebenar sambil tidak memberi sebarang kesan dalam distribusi tenaga, atau bahasa mudahnya ‘kosong kalori‘. 



Antara produk makanan yang mengandungi gula tiruan ini termasuklah Diet Pepsi, Diet Coke dan gula-gula bebas gula (sugarfree).

Terdapat beberapa jenis/kategori gula tiruan, termasuklah saccharin, aspartame, sucralose, neotame, acesulfame potassium, dan stevia 

Di Malaysia, terdapat beberapa sebab mengapa sesetengah individu itu mengambil gula tiruan. Antaranya:

1) Menurunkan berat badan
Secara purata, kita mengambil kira-kira 20 sudu teh gula sehari (termasuk yang terkandung dalam susu pekat manis, minuman tin, dan masakan), yakni bersamaan dengan 84g karbohidrat (336kcal). Apabila gula sebenar digantikan dengan gula tiruan, ini bererti kita mungkin dapat mengelak kira-kira 336kcal sehari, atau 10,080kcal dalam masa sebulan. Secara matematik, ini bersamaan dengan penurunan berat badan sebanyak 1.5kg!

2) Menjaga gigi
Tidak seperti gula sebenar, gula tiruan tidak boleh dicernakan oleh bakteria (normal flora) yang terdapat pada gigi.

3) Mengidap penyakit Diabetes mellitus
Pengidap Diabetes sukar untuk mengawal paras gula dalam darah mereka, terutama jika gula diambil melebihi sukatan yang dibenarkan. Gula tiruan amat membantu dalam membolehkan mereka mendapat rasa manis dalam makanan.

4) Hypoglycemia
Pengidap reactive hypoglycemia menghasilkan insulin yang berlebihan selepas pengambilan makanan berunsur gula (glucose). Hal ini menyebabkan paras glukosa dalam darah mereka turun di bawah jumlah yang diperlukan. Akibatnya, mereka harus mengelakkan pengambilan makanan tinggi glisemik indeks seperti roti putih dan gula.


Setelah diteliti, terdapat juga sebenarnya kontoversi (semua berdasarkan penyelidikan di US) yang melibatkan penggunaan gula tiruan ini secara berterusan.

1 – Penggunaan gula tiruan secara berterusan boleh mengakibatkan kegemukan.

2Cyclamate dan Saccharin boleh mengakibatkan kanser pundi.

3Aspartame pernah diutarakan sebagai penyebab kepada beberapa jenis kanser 
termasuklah barah otak. Aspartame juga tidak sesuai untuk pengidap Phenylketonuria (PKU).

4 - Lead acetate mengakibatkan keracunan plumbum dalam tubuh badan, namun penggunaan lead acetate sebagai penambah makanan sudah lama diharamkan hampir di seluruh dunia.
 



KESIMPULAN

1 - Jangan jadikan gula tiruan sebagai pengganti gula dalam minuman mahupun dalam masakan. Adalah lebih baik jika pengambilan gula itu sendiri dikurangkan jika ingin turun berat badan.

2 – Fokus hanya kepada produk yang mampu meberi manfaat kepada kita, sebagai contoh gula-gula getah bebas gula (sugarfree), untuk senaman muka yang sihat.

3 – Jika perlukan pemanis tanpa kalori, gunakanlah stevia, sejenis daun yang manis rasanya.






Sharing is Caring,
 

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

2 comments:

ibh_sue said...

Good info. :)

Nafira usof said...

zura pon ade amik gula tiruan.. ingat lepas nih nak carik gula stevia plak.

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute