Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Monday, 2 September 2013

"Izinkan Saya Senamrobik,Doktor?,"


Mentari di luar laman desa sekolah menyambut hari-hariku dengan nyaman. Di suatu sudut sudah siap separuh projek pembinaan Dewan Terbuka Sekolah. Telah lama anak-anak desa di sekolah ini menanti kehadiran kemudahan sebegini.

Syawal makin menutup hari....
Hari ini sudah 2 September...

"cepat sungguh masa...tinggal 2 bulan lagi sesi persekolahan akan berlangsung,"

Membuka laman web egtukar....Lega menapak di hati

"Dah buka rupanya pengisian egtukar Januari 2014.....,"

Hati ntah nape...tidak tergerak lagi mengisi ...niat memang ada ble teringat pesan ibu semalam

"isi je la ....mana tau tahun depan dapat..biar la berkali-kali pun..andai kata Allah izinkan,pasti ada rezeki,"

Mudah-mudahan masin mulut dan kata2x seorang ibu.


Perjalanan weight loss aku teruskan dengan sedaya usaha. Asalnya ketika Ramadhan sehingga 8 Syawal...aku berjaya diet dengan cekal...

"tue la orang kata ble lupa diri...dengan rumah terbuka sana sini....berat naik semula..diet raya yg aku ikrar musnah jua akhirnya...,"

Beratku kini masih mencecah 57.4kg (still normal weight wp asal Overweight pd saat 71kg selepas bersalin). Paling teruk & harus aku usahakan kini adalah untuk meningkatkan senaman perut & pinggul.

"lepas bersalin..dua aset ni la kena dijaga wanita kan?bab kegemukan perut & pinggul memang akan jadi buah mulut lelaki @ si suami,"

Aerobik aku teruskan dan bangkit semula saat2x Syawal kian berakhir.
 
Bila mendengar komen orang lain di sisi

"saya tgk kak mia macam dh turun byk ja..cekal sungguh beraerobik,"

Siapa tahu di sebalik tue...saya bertahan sakit. Suatu masa doktor pernah meramalkan saya berisiko untuk lumpuh....akibat psorictic arthritis yg saya alami.

Namun 
Secekal mana pun hati..saya tetap manusia biasa....
Saya menangis diam-diam....
Menangis minta diberi kekuatan....


Perlukah saya bagitahu insan2x tersayang..perlukah saya khabar pada semua rakan yg selalu bertanya:

"dah lama kan x nampak cikgu sakit mcm dulu?,"

Saya tersenyum dgn ujian Allah ini krn saya diberi ujian sakit hanya saya je yg dpt rasa

Terkadang suami sendiri pun tak dapat meneka bila masa saya sakit....guru-guru di sekolah pun mungkin merasakan saya sihat sentiasa.Apa tidaknya, siangnya di sekolah saya boleh jalan selaju mungkin...buat kerja itu ini..

Lantas
Bile tiba ke destinasi rumah selepas lelah memandu jauh
sakit datang diam diketahui saya....

Walaupun bunyi2x suara selalu kedengaran di cuping telinga saya :

"setiap 3 bulan cikgu wajib ke pakar ke?," 

Itu soalan biasa...Saya sudah lali & tabah.Kenapa ya>

"Di luar sana..saya tahu ada orang sakit lebih teruk dr saya,"


Saya menangis saat ini pun kerana :-

1) Banyak kali saya terpaksa membebankan ibu saya membantu saya dalam beberapa kerja rumah...

"ble sakit,saya diam...ble saya cakap..org tak caye saya sakit...lebih baik diam,"

2) Saya terus berdoa moga Allah beri kesembuhan selalu ble setiap kali saya lihat wajah anak saya berusia setahun.

3) Saya terus memanjatkan kesyukuran & berdoa lagi agar Allah kekalkan semangat saya untuk berjuang membesarkan anak wp berjauhan dengan suami di sisi keluarga.

Semua orang mesti hairan ....Doktor pun kadang2x tak sangka ble saya bagitahu

"saya stil aerobic doctor even saya sakit mcm ni,"

Apa kata doktor???

"good...awak seorang yg tabah...it's sound like u're strong. awak tahu tak...seseorang yg kuat boleh sihat jika ada semangat untuk jadi sihat..jgn bebankan diri....buat yg termampu....senaman jangan yg heavy k,"

Itu cakap doktor pkr berbangsa Cina yg merawat saya...


Jauh dr situ...saya pandang langit lazuardi dan temui jawapan.

"terima kasih ya allah krn mengizinkan aku untuk bersenam dengan baik...sembuhkanlah kesakitan yg tak seberapa ni. jadikan aku insan kuat di sekeliling orang2x tersayang bagi menggembirakan mereka semua,"

Kata-kata ini selalu saya titipkan setiap hari memandu pergi balik sekolah sejauh 1 jam setengah (Jb-Rengit)...walaupun lelah dengan memandu jauh..semangat harus dikentalkan jua....dugaan ada di mana-mana..






Melarik tinta maya,

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

1 comments:

Che Rosliza Che Mat said...

Tue yg takut gemuk...bukan nak cantik tapi takut ada penyakitkan ....sekrg kita dah gemuk...

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute