Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Tuesday, 3 September 2013

"Awak Bersalin Normal..patut la sng turun berat?YE KE???


Salam seindah suria untuk para pengunjung setia blog,

Melihat tajuk saja...sudah pasti anda terkejut bukan?

Namun,tidak bagi saya...ada sedikit senyuman di bibir mungil saya. Ups,bukan nak ketawa pada yg bertanya tapi sedikit tercuit dengan soalan tersebut.

Hari ini saya didatangi seorang ibu bertanyakan 1 soalan :-

"puan bersalin normal ke bedah raya tahun lepas ya?," Soalan pertama ini kedengaran saat saya sedang menikmati makanan.

"alhamdulillah Allah permudahkan dengan jalan normal,makcik," tersenyum saya menjawab.

"oo..patut la puan nampak tak gemuk," tanya makcik N yang asyik je memandang aku.

Ha,nampak tak gemuk????
hahaha...saya mcm nak ketawa ja! Tapi tetap menjaga hati orang yg lebih tua pada saya..saya anggap dia mcm ibu saya sendiri.

"makcik lupa ye..saya kan gempal masa beranak ..tambah lepas naik keja habis pantang..semua orang cakap..kenapa?makcik nampak saya kurus ke sekarang?," terpaksa aku bertanya ..pelik ble makcik N kata aku dah tak gemuk.

"Ye tak ye jugak," akur Makcik N memandang aku.

"Tapi...puan ok la lahir anak normal..patut la boleh kurus cepat...anak makcik lahir bedah....lepas tu kena makan pil itu ini..tu yg naik badan bagai dipam-pam lepas bersalin sulung dekat dengan puan aritu?,"

Saya masih tersenyum. Perlukah saya menjelaskan jawapan sebenar.

Di akhirnya...makcik N membuat kesimpulan sendiri bila dia nampak saya mengambil makanan dlm kadar mangkuk kecil semata untuk hidangan lunch.

"la..patutlah puan kurus...lunch je makan 1 mangkuk kecil tu je," 

Makcik N menoktahkan sendiri jawapannya.



REALITINYA.....

1) Makcik N tak tahu 1 masa dulu aku overweight 71kg (ogos 2012)..Saat Ogos 2013 baru dia lihat aku dgn 54.4kg (normal weight).

2) Makcik N tak tahu yang aku turun berat sekarang berdikit2x..bukan sekaligus seperti disangkanya.

3) Makcik N hanya tahu yg aku hanya jaga makan je...tapi aku stil makan nasi dlm menu sehari...Makcik N tak tahu aku still kena workout 2-3x seminggu.

4) Makcik N tak tahu yg aku sedang membuat kiraan kalori saat aku perlu jamah sebarang makanan & minuman.

5) Makcik N tak tahu betapa letihnya aku menerima hina nista dr orang2x di sekeliling tentang kegemukan aku suatu masa dulu.

6) Makcik N juga tak tahu yg baru sekarang aku dapat menyarung semula baju kurung size M aku..itu pun sikit demi sedikit perubahan aku lakukan.


KEPADA MAKCIK N,
sempat aku titipkan pesanan di akhir pertemuan kami

"makcik..jangan risau ye psl anak makcik tu...suruh dia jaga makan,senaman ...nanti ok la tu...saya pun sakit ..kena mkn pil juga....tapi insyaallah dengan ada usaha,pasti kte sama-sama dpt jaga kesihatan.Betul tak makcik?,"

Ternyata makcik N tersenyum ..Puas hati dengan jawapan aku.. :-)


TARGET AKU MENUJU 49.5KG (IDEAL BMI)
MASIH BELUM TERCAPAI...
MASIH PENUH RANJAU PERLU DIHARUNGI.

 MARI GENG2X DIET SEMUA
KITA IKRAR UNTUK BERJUANG BERSAMA-SAMA




Melarik Tinta Maya,
 



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

2 comments:

Ain Noraini said...

salam ziarah...
mesti dah cantik dan comeyy tu sebab makcik tu tegurkann...

Nafira usof said...

yeahhhh.. berjuang!!
untuk kesihatan diri sendirik~
semoga kita sama2 berjaya k~

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute