Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Tuesday, 28 May 2013

Episod ke-3 'Kerana Dia Untuk Ku'


Lelaki; Ada yang pergi dan akan ada yang mengganti. Hanya kerana lelaki, aku bisa memainkan pelbagai watak rasa. Kekalahan lalu kugantikan dengan iftitah kemenangan yang lebih akbar. 

Dia lelaki terbaik yg pernah datang menghamparkan mimpi indah & menawarkan kehidupan sakinah. Adakah noktah itu sudah mara ke penghujung? 

"Pertemuan ...
menghadiahkan kte kasih sayang
jika cinta satu pasti bertemu
ia tidak ternilai."
 
"Hm, boleh tahan juga suara kau, Muni.Kalau masuk nasyid mesti the best ni," 
Sindiran itu mencetuskan kikikan ketawa Muni kala melewati pintu bilik air asrama universiti. Muni, satu-satunya kawan baikku yang acapkali mengerti bibit-bibit antara aku dan lelaki nun di bumi gersang itu. 

Tuala yg membalut rambutnya, dilepaskan. Sambil menghap cermin, Muni menyisir rambutnya yg masih ikal basah itu. Namun, ada nada suara nasyid lagi kedengaran dari bibir gadis molek ini.

"Kerana antara hati kita 
telah tiada antaranya lagi
yang ada hanya 
cinta kasih illahi,"

"Mersiknya, dik oii....kalau masuk Kumpulan Raihan, angkat bendera putihla diaorg agaknya kat Muni,"

"Yalah tu kak Mia, terima kasihla kerana memuji. Akak, selalulah datang jenguk Muni kat sini....rindulah nak bual-bual lagi dgn Kak Mia," Berharap sungguh gadis itu lantaran aku satu-satunya sahabatnya yg setia di bumi Darul Takzim ini dan gadis itu sungguh celik lantaran mengecar sijil Masternya. Wah, aku kagum!

"Eh, bila nak masuk studio," 

Muni terkekeh kembali.

"Orang kalau dpt hadiah suka hati. Tapi, ada orang tu merona jiwa atau sedang sedih sayu mendudu-dudu?,"

 
Merona jiwa? sayu mendudu-dudu? Terusik dalam gelak mendengar ungkapan Muni, tetapi sengaja dijadikan bahan usikan. Gadis ini tak habis-habis nk mengusik.

Kemudian, gadis itu duduk di hujung kakinya. 

"Wah, kak mia baca buku Menuju Gerbang Cinta. Positif ni. Dah bersedia melangkah ke alam kahwin ke ni?," 

Aku masih tidak memberi respons. Terganggu dgn telatah Muni, sempat aku hadam 5-6 halaman buku itu semata-mata. Barangkali gadis manis yang telah aku anggap penaka adik ku sendiri ini perlu kuberitahu sekali lagi apa sebenarnya bersarang di hatiku kala ini.

" Kak Mia, kalau hati dah rindu....katakan rindu. Kalau hati dah kasih...katakan kasih....Kalau hati dah sayang....katakan sayang....dan kalau dia dah katakan cinta, maka sambutlah cinta," 

Aku bangkit mendekati jendela. Suara Muni itu masih jelas terngiang di telinga. Tersenyum dalam makna rasa sendiri.

" Amboi, dia dah pandai ye sekarang. Sejak bila ni?," Aku mula hendak menggiat Muni kerana dah lama aku tahu 'alaqah dia & Ustaz Akif.

"Akak sengaja ye....kte pulak yang kena...@kak mia takut nak jumpa dia? berdebarla tue...ingat kte tak tahu ke?," 

Merona merah pipi aku diusik sekali lagi Muni. Adegan cubitan memenuhi ruang bilik sederhana kecil di remang senja universiti itu.

..............................................................................................................
25 Disember 2008. Kesibukan begitu menghantui diri kala meniti proses melangkah ke dunia praktikum perguruan KDC yang bakal bermula pada 10 Januari 2009. Hati, zulmat jiwa masih ada Dia yang mengisi di ruang ingatan minda. Sesaat tak pernah kuusir jauh dari sentuhan diari harianku.

"Awak, ble nak balik ni? Camne kalau betul-betul kte berjumpa pertama kali nanti," Sempat lagi aku bermonolog mendera perasaan yang mendebarkan tak terkata ini. 

Kala sedang enak mengisi borang dan persiapan untuk praktikumku tak lama lagi, aku dikejutkan bunyi bipp sms...

"Ups...sape pulak?. Tgh malam camni leh sms lagi?," Bicara hati mengungkap tanya.

Kucapai telefon bimbit di atas tempatku beradu & skrin telefon memberi gambaran kata pengirim sms.......

Ya Allah, betul ke tak betul apa aku baca ni? 

Aku hampir menepuk pipi aku tanda aku masih bukan di alam mimpi meniti setiap inci sms ..........Lelaki itu rupanya!

" Mia.......saya dah selamat tiba di KLIA. Hujung minggu ni saya akan kembali ke desa kayangan saya. saya nak rebah dulu..perjalanan semalam begitu lelah rasanya. salam,"

Mia...Dia dah kembali ke Malaysia..Saat yang kau tunggu kan! 
Ada suara menampar ruang benakku tika ini dalam sedar.
Namun, mata aku masih tertancap pada kotak hadiah yang aku terima seminggu yang lalu............Lelaki itu memang memberi kejutan di saat akhir. Ada garis senyum meniti malam hari. 

Anda rasa hadiah pe ye? hehe....Lawak la... 
Boleh tak aku gelak...jahat aku ni.Kot nak appreciate mamat ni bagi hadiah...Apsal aku gelak ha? 
 
 
1 sampul surat & 1 set brg kemas mesir (hehe..korang jgn tertipu...yg ni aku nk gelak...aku tetiba ingat org arab mesir lak pakai anting-anting & rantai tue...ups, jahatnya aku...) But, it so sweet...........kerana buat kali pertama menerima hadiah dr lelaki itu meskipun sebelum ni hanya aku yg membuat kiriman setiap kali besday lelaki itu meniti..........
 
 
Aku harap cik teddy bear & bingkisan album ala assignment yg aku karang khas buat lelaki ini msh dlm simpanannya.Part ni mmg aku malu (mak & adik laki2 dah tengok hasil karya aku ....huhu...Malunya aku....but he really appareciate it sbb saya karang sendiri & dia ckp 

"Mia, bkn mak saya je tengok, adik2x saya tersenyum & terpana hasil karya mia ni...sebaliknya rakan-rakan lelaki kat mesir pun tabik kerana buat pertama kali saya ingat saya bercinta dgn maya mia yg tak wujud...sebaliknya wujud & bersungguh-sungguh....kwn saya kan mia siap kata pe.........klu ko x nak, aku nk hadiah tu & awek ko yg baik hati tu sekali. Sanggup dia kirim hadiah smpai ke bumi Mesir ni. Mahal oooo pos laju ke sini...uuu, terharu...,"

Aku ingat lagi sms lelaki itu......
 
"Mia, terima kasih again. Tak terucap. Saya takde hadiah pe2 untuk mia....selalu sy lupe besday Mia kan...selalu wat Mia menangis kan. Tapi, pd saya ingatan pun sudah memadai..........wp terlewat,"

sempat lagi lelaki itu begurau dengan aku dalam lamunan bahgia itu.

Uiks...boleh aku senyum selamanya.Boleh tak? hehe. 
Semoga cik teddy bear kekal jd milik laki itu ye. 

...............................................................................................................
 
Segala-galanya bagaikan membuka lembaran baru....2009 datang menjelma dalam hidup Maya Mia. Selamat datang tahun baru, Selamat memulakan hijrah hidup baru Maya Mia. Begitu pantas masa berlalu menyambut sebuah destinasi mardhatillah.

Sewajarnya saat kepulangan Dia yang kucintai diisi dengan cindan senada ceria hendaknya. Paling tidak saling bertukar cerita bagi mengusir rindu yang sudah lama bertamu. Tetapi segala kata-kata bagaikan tersangkut di rengkungku. Dan air mata pula bagaikan terasa makin sukar untuk dikepung. 

Tersentak dari lamunan kala jam dinding berdenting. Segumpal itulah yg aku rasa. 9 tahun meniti sakit psoriasis membuatkan aku begitu kuat. Namun, hari itu (6/1/2009) tatkala tinggal lagi beberapa detik masa menghitung tarikh praktikum 12.1.2009, sendi tangan kananku tidak dapat bergerak sepenuhnya.......merintih dalam sakit, menahan segala rengsa sehingga aku dpt rasakan bagaikan lumpuh sebelah. 

Aku hanya dapat diselamatkan dengan injection di bahagian pinggul kala Puan H menemani aku ke klinik pagi itu setelah aku menangis mengalir air mata tak dapat menahan rengsa di hadapan Guru Besar.... 
Ya Allah, apa yang terjadi pada aku ni???

Aku menangis parah. Kerana kata-kata doktor hampir buat aku menangis ........ 
Oh God, adakah sekali lagi itu akan terjadi???

" Cik Mia, sabar ye...sabar...selepas injection ni...saya hanya dpt bg ubat tahan sakit & MC 2 hari je. Tapi dr pemeriksaan, saya dapati Cik Mia menghadapi sakit yg dikatakan arthritis. Cuma...cik perlu dirujukkan ke hospital pakar JB...it's so serius & u have to seek help there....mungkin ada kait dgn sakit psoriasis....cik faham kan..ini hanyalah klinik swasta...lgpun awk guru kerajaan...elok ke sana...utk rawatan lanjut. belum berkahwin kan?,"

Aku hanya mengangguk pasrah. Di saat kebahgiaan itu datang, Di saat akan berjuang untuk praktikum pengajian KDC & di saat aku memulakan persekolahan di minggu pertama januari 2010, aku ditimpa ujian ini. 
 
 
Ya Allah....aku tidak ingin merintih. Kuatkan rasa hatiku ini......
Bagaimana harus aku beritahu lelaki itu??....Adakah dia bisa menerima aku yg begini? huhu....
 
Ada titis air mata berguguran di pelupuk mata saat ini. 

Kala lewat malam menahan rengsa sakit yang amat ini, aku mengutuskan sms pada lelaki itu. Tak sanggup aku menganggu saat manis dia bersama keluarga & sanak sedaranya di kampung. 
 
Aku tahu dia juga membutuhkan masa untuk segalanya yang hilang selama bertahun di bumi gersang itu..........dan aku hanya menitipkan kata-kata yg tak sberapa....

"Awak, apa khabar? Best kan dpt bersama keluarga? Saya sedang sakit lani & don;t worry ...Mia seorang yg kuat...srikandi yg tak kan mengalah. Mcm awk ckp dulu,"

Sebenarnya di hujung kata-kata sms itu, aku cuba memotivasikan diri wp aku telah lemah dgn 1 ujian baru ini. Aku sujud dalam tangisan kala lewat malam hari mendatang.

Bunyi bipp sms tanda balasan meniti 5 minit kemudian....

"Syafakillah. Semoga Mia menjadi srikandi yg kuat menahan segala dugaan & ujian ya. Ingat ayat ni, Mia..
 " Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

-Surah Al-Baqarah ayat 286

mari kte sama-sama berdoa ya,Mia,"

Ya Rabbi...terima kasih menghadiahkan sahabat & kekasih yang sentiasa mengingatkan aku sebegini. Auranya, aku seakan ditimpal rasa positif untuk menghadapi hari-hari mendatang. 

Rijaluddin. Seindah nama....semanis maksud "lelaki yg beragama"...Lelaki yang kini mengisi ruang hati maya mia dr titik mula hingga ke akhir.  
 
Pada mulanya, bagi aku apa ada pada nama kan...sehinggalah seorang rakan menggiat seraya mengusik...
 
"Mia, apa nama mamat kat bumi gersang tue...," Rakan baikku mengorek rahsia aku lagi...tak habis-habis..

"Rijaluddin...kenapa?," Spontan aku menjawab tanpa memikirkan pe maksud rakan.

"ha...ape? rijaluddin.......macam bermaksud je?," Aduh, aku lupa sebenarnya kawan aku yang sorang ni suka menilik maksud nama & melihat tarikh...ala,suke2 je hobi dia ni...(geli hati teringat kwn aku nie!)

"Eh..lelaki yg beragama,mcm teringat impian kau nk berdebat dgn laki yg dpt jwb soalan agama kau kan...aik, mcm ada kena mengena lak," Tekaannya sudah mula mendapat reaksi diri aku.

"Erm...kau ckp baru aku terfikir..selama ni aku tahu maksud seadanya je...bg aku biarlah seiring amalannya mengajak aku ke arah kebaikan...& aku nak dia guide aku especially dlm bidang arab & pengetahuan agama yg dia selalu bg ceramah kat kampung dia...aku suka...lama dah aku tak dengar orang bg tazkirah kat aku..hehe," 
Mengikik kami ketawa sesaat selepas aku menyatakan jawapan panjang.

................................................................................................................

Kring....kring.....loceng berbunyi saat 9 Januari 2009 menjelma.2 hari selepas aku MC, aku kuatkan semangat melangkah ke sekolah walaupun jemari masih terketar menahan rengsa.  
 
Deringan loceng sudah menandakan waktu tamat persekolahan. Dan esok betapa pantasnya menjelma 10 Januari. 

Bercerita tentang 10hb...Apa ada pada 10hb...jika hari declaration aku 10feb 2005...dan esok 10 Januari 2009....Kenapa hati terasa berdebar semacam ni? 
Tadi di sekolah, sempat lagi pekerja menegur seraya aku melewati perkarangan laluan taman.

"Eh, cikgu Mia dah sihat? dengarnya MC 2 hari...ai, nampak seri sikit muka. Ada pe2x ke ni? ," 

" Takde la kak, biasa je...saya macam ni la...doakan saya sihat & dpt mengajar anak-anak murid dgn baik ye," aku tersenyum penuh berharap.
Berlalunya 9 Januari, menguatkan kekuatan wp sesekali merintih sakit pada hujung sendi tangan akibat perlu menulis p&p buku praktikum & menyiapkan laporan assigment pada minggu pertama.  
 
Makin membenakkan kerisauan, adalah 2 minggu lagi, pensyarah praktikum bakal menjengukku.........
 
Mungkinkah akibat surat doktor yang aku bawakan akibat rujukan ke pakar hsa JB. huhu....semoga tidak terjadi sebarang tragedi dlm episod praktikumku ini. Aku ingin mendapat cemerlang....cemerlang di mata pihak sekolah sbg guru....boleh ke???
 

Kala enak mengisi hari di hadapan labtop 10 Januari 2010, bunyi deringan telefon mengisi suasana sepi kamar. 

"oh, mak rupanya....,"desis hatiku bersuara gembira. 

Segera kuangkat talian dari bandar JB itu. 

" Waqalaikumussalam.....mak pekabar?," berbasa basi lagi aku mula bicara.

"sihat je...ni mak nak cakap kat Mia," Kalut je bunyi di talian..Ada sesuatu berlaku ke?

"Apa dia ....," aku pula sudah tidak sabar.

" tadi ada kawan Mia yang belajar kat Mesir tu telefon....dia nak datang rumah senja ni...lebih kurang gitula bunyinya. Ayah suruh Mia balik kalau boleh...mia sihat kan?boleh balik,tak?,"  Nada suara arahan mak serius & aku masih terkejut kerana mendengar nama lelaki itu. 

Aduh,biar benar...apakah ini 1 kejutan???
Sememangnya lelaki itu hanya memberitahuku beberapa hari yg lalu, dia akan ke KL bersama abang kedua & kak ipar serta anak abangnya berumur 2 tahun...& sempat mengatakan akan singgah ke Jb, tapi tak pasti akan singgah ke rumahku...

Episod apa pulak yg dimainkan oleh lelaki ini.... 
Aduh, fikiran aku jadi kalut tak semena. Apa nak buat ni,Mia? wake up,plz...

"Mia...dengar tak mak cakap ni? ko dok watpe tu?,"

"aaa..dengar....jap jap..mia mintak adik arif temankan mia balik ke Jb petang ni juga. nasib adik dekat je di UTHM, mia kat rengit...sekarang jam 5petang kan..insyaAllah by 7malam smpai la...sempat jumpa la...nak masak pe ni mak?...mesti diaorg nak dinner kat rumah..mak ayah tlg uruskan ye....," sempat aku menjawab dengan kalutnya.

Segalanya jadi serabut. wahai lelaki, kenapa kau buat kejutan sebgini...???
Dup dap..dup dapnya hatiku saat ni.  
Sempat terfikir baju pe nak pakai kali pertama nak berjumpa ni? hahaha.....lawak la aku ni...

Korang mesti nk tahu pe jadi kan?
Apa yg pasti,aku sempat call adik aku di UTHM....

"adik arif,plz wait...akak ke UTHM...tlg akak drive keta...akak x berapa sihat sgt ni...nak balik Jb...Abg Rijaluddin nak dtg dgn abg & kak ipar dia...tolong ye?," Suara merintih jelas ku suarakan kpd adik lelakiku (anak ke-2 dlm keluarga ini).

"Ha...awat dia tak bgtau nak datang...on the spot mcm ni..wah, buat surprise ke akak?aduh...ok je ..set, esok adik pun xde kuliah..jalan...tunggu akak kat sini k,"

Uh, settle 1masalah....jam dah meniti angka 5.15petang...kena gerak ni....aku hanya dpt sms dr lelaki itu sesaat itu....

"Mia, saya baru call ayah mak mia nk dtg rumah...Tak kisah kan? Mia akan ada di Jb gak kan? kte jumpa di rumah awk ye,Mia," Selamba je aku menerima sms dr lelaki yang sungguh berani menerjah taqaruf dengan keluarga aku dgn beraninya..

Oh, tak pernah berlaku seumur hidup aku ditemukan dgn lelaki yg selalu meminta izin dari ayah ibu aku dulu sblm wat pe2x....sehingga aku ingat lagi....ketika nak propose aku jd gf pun, senyap2 dia call mak aku dr mesir mintak izin nk kwn dgn aku tanpa pengetahuan aku.  
 
Mak aku? terkebil-kebil la....tak tahu pecite, br tahu cite org dr oversea call...tak gawat ke kisah ni???....hehehe.
 

Perjalanan selama hmpir 2 jam ke rumah family di JB, entah kenapa aku jd insan yg seakan dipanggil untuk berucap di khalayak ramai. Memang lawak...kerana adik arif yg kat sebelah memandu pun boleh perasan.
 
Huhu...malunya.sampai hati, awk buat surprise mcm ni.
korang nk tahu tak...why i'm so afraid to see him???
 
Aku risau....aku ni tak secantik mana...aku masa tu 55kg...huhu..aku hanya memakai blouse biasa & seluar slack...takut sangat-sangat nk jumpa ustaz dr mesir ni...apa lah yg dia fikir tentang aku yg bukan ustazah sehebat 1st love dia...huhu... 
kenapa kau jd mcm ni mia..tenangkan hatiku, wahai illahi.

Tik Tok....Tik...Tok...seakan jantung berdentup kencang kala jam 6.45petang, kami melewati perkarangan rumah.....dilihat sebuah kereta sudah memarkir di hadapan rumah batu teres biasa di bandar Johor Bahru. 

Ya Rabbi, dia dah smpai ke? 1....2....3.....
 
"Mcm tak nak turun dr kereta, boleh tak?," Gila..sempat aku katakan mcm2 kat adik arif....huhu, adik aku boleh gelak tgk muka akak dia yg dah seraya dup dap ni.

"relax...tenang,kak...buat mcm biasa...adik jalan dulu..akak follow..xde pe2x la...dia x makan org la..tu semua dah ada..turunla kak," adik aku lg menggiat aku suruh bertenang & turun.

At last aku mengalah & masih sempat bermonolog di hati...

" Mia...relax...ko cool down k...jd diri kau sendiri...don;t pretend some1 else. Dia pun insan biasa," Itu monolog aku dlm sepi hati kala saat denting pertemuan pertama akan bertentang mata dgn lelaki itu.

" Assalamualaikum...," Adik Arif sudah mulakan langkah pertama memberi salam kala meniti pintu rumah.

Aku?  
Senonong je..mengikuti dr belakang. Dengan rasa malu & menunduk muka. Mujur aku juga pernah berkenalan secara maya dgn kak ipar lelaki ini...Lega juga kala masuk mula & menyalami tangannya.........

Dan saat itu memang bersejarah. 10.1.2009....Tarikh pertama kami bertentang mata realiti di hadapan keluargaku & ahli keluarganya.......

Korang leh bayangkan tak, apa feeling aku masa tu? macam mana malunya aku? 
Aku ni mmg jenis ppuan yg tak nah keluar dengan lelaki tak tentu pasal..tetiba jumpa cintahati real depan mak ayah....
Dia pandang aku & aku tertunduk malu. Itu sudah pasti. 
Paling rasa malu kerana lelaki itu pd saat pertama dia melangkah ke rumah, dia begitu cool....ketika aku bersalam dgn kak iparnya...aku lihat dia berbicara dengan ayah & mak aku bagaikan sudah lama kenal & dengan aku?  
 
kami langsung tak bersuara...Pelik bin ajaib. Masing-masing menahan perasaan kot! hahaha....Melihat dia, bagaikan kami baru hari itu berkenalan...padahal sudah mula meniti awal 5 tahun hubungan. Tempoh yang lama. Dalam sms, bagai nak rak mencatu nak berjumpa & bersuara...haha.. watak apakah yg kami tgh lakonkan ni..aduhai,tolong aku Ya Allah...tolong!

Jangan lah korang pelik...sebab apa?
Dia memang insan agama yg sebegitu. Pemalu & telah diajar dr sek agama dulu tidak boleh berukhuwat dgn ppuan...dan aku asalnya pelajar smka perempuan di perlis 1 tika dulu....memang diajar menahan pandangan lelaki..& aku hingga kini sukar nk ber bual dgn lelaki sesuka hati tanpa bersebab..ahhahaha,..ye ke ni? ini dr komen org sekeliling yg mengenali diri sejak awal.
 
 
 
BERSAMBUNG KE EPISOD 4
 
 
Melarik Tinta Maya,
 
 

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute