My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Wednesday 8 March 2017

CHAPTER 8 : Perlu ke Berpantang Rawatan Dr N Luqman tue?


Dari hari ke hari penuh persoalan meniti....Semalam berbual dengan Kak S. Sempat dia bertanya saya

"Mia berubat ...ada pantang ye? Apa kata Dr Luqman?,"

Sebenarnya, dalam istilah perubatan moden,saya pernah dimarahi doktor pakar kulit ble mengatakan saya perlu berpantang demi mengalak sakit psoriasis ni bertambah. Doktor pakar tegas mengatakan

"Puan...saya tak pernah kata sakit psoriasis ni membuatkan puan perlu berpantang. Dari aspek perubatan moden...semua boleh dimakan. Kecuali puan sendiri alami alahan terhadap sesuatu makanan,"

Hm,malas saya nak bertekak. Hati saya gembira bila berjumpa Dr N Luqman dan doktor yang pernah buat blood taken ke atas saya baru ni. Kedua-duanya memberi pendapat bahawa ada pantang untuk sembuh psoriasis nie.

Antara pantang yang disebut doktor adalah :-

Ayam termasuk ayam organik
Binatang 2 kaki like itik,burung
Ikan bilis/ikan masin/pekasam
Terung
Bendi
Kacang panjang
Labu
All kekacang
Telur dan seafood (jika nak pantang,digalakkan.ambil sekali sekala ja)


Dr N Luqman ada bagi tips kulit Psoriasis kembali jelita tanpa parut . So....

PSORIASIS KENE ELAKKAN MAKAN BENDI DAN TERUNG???
Ramai patient Psoriasis yang datang di Luqman Herb Centre terkejut bila kene pantang bendi dan terung.
Sayur kot…sayur banyak khasiat..kene makan sayur, kenapa DrN Luqman suruh pantang bendi dan terung pula???

>>Nanti tinggal banyak ‘peta’ kat badan, klu suka boleh teruskan.
>>Nanti ada tinggal ‘batik’ kat kaki klu rasa seksi boleh makan.
>>Nanti ada ‘ole-ole’ kat tangan klu rasa nak buat pameran boleh telan.
>>Nanti lekat ‘corak’ kat muka klu rasa membahagiakan boleh jalan.

Bendi dan terung buat kulit jadi gatal-gatal nanti akan tinggal kesan parut bila selalu garu. Gatal yang teruk memang membuatkan rasa nak garu sampai berdarah-darah.
Nak kulit jelita, halus mulus semula? Elakkan sepanjang tempoh berpantang.

Bolehkah saya berpantang?
Hm..mestila boleh...Dalam 12 hari ni saya memang dah tak ambil ayam. Saya jadikan lauk ayam tu hidangan mata ja. Masak pun untuk anak dan suami je. Sayur? Bila saya ke kantin sekolah..yg ni memang susah..so benda paling mudah di kantin,saya ambil nasi putih,semua jenis ikan,sambal belacan dan ulam-ulaman. 

Telur?
Benda ni agak payah..so saya akan cuba limitkan had telur dalam seminggu. Kalau saya masak sayur pun..saya tumis guna bawang je,dah tak masuk ikan bilis. Perasa?NO ....No...NO...!!! Memang tipu kalau saya kata saya pantang penuh egg. Dalam kek,biskut adakala ada kandungan egg kan? Tu yg saya kata sekali sekala je. Kalau order roti canai pun..amik roti canai kosong je. 

Daging merah?
Memang boleh makan,tetapi tak boleh selalu. Tak elok. Doktor galakkan rajin makan buah dan sayur. Sayur seperti kacang panjang,all kekacang tue untuk elak sakit sendi/arthritis.


Bila kita makan ubat dan jaga pantang larang,kte mesti excited nak kan penyakit ni sembuh...so ini jawapan dr Dr N Luqman :-

"Ada kalangan pesakit psoriasis yang bertanya kenapa makan ubat Psora Detox kami sudah berbulan-bulan tetapi penyakit tidak juga sembuh sembuh atau terlalu lambat progress nak sembuh?

Nasihat kami 'Jangan jangka penyakit yang telah bertahun-tahun dihidapi boleh sembuh dalam jangkamasa singkat atau sekelip mata apabila menjalani rawatan dengan kami kerana tempoh penyembuhan setiap orang TIDAK SAMA'! Kalau nak penyakit 'hilang' sekelip mata, sila teruskan rawatan yang pernah dibuat selama bertahun-tahun sebelum ini,"

"Soalan kami 'kenapa selama ini boleh sabar menjalani rawatan yang dikatakan boleh 'MENGAWAL' penyakit ini selama bertahun-tahun, berbelas tahun dan juga berpuluh tahun sehinggakan ada yang sudah dapat sakit tambahan seperti arthritis, liver damage, kidney problem TETAPI kenapa tidak boleh sabar apabila menjalani rawatan dengan kami yang tidak akan memakan masa bertahun-tahun'?,"

Mungkin ada yang bertahun sebabnya pesakit TIDAK JUJUR pada diri sendiri seperti:-

Tidak makan ubat dan sapu krim dengan betul dan disiplin 

- ada juga yang sapu krim saja tidak mahu makan ubat sedangkan telah diberitahu bahawa penyakit ini perlu dirawat dari dalam badan.

Makan makanan yang diLARANG makan dan tidak sensitif terhadap sesetengah makanan yang tidak 'ngam' dengan badan.

Mencampurkan ubat kami dengan ubat lain.
- Contoh mudah; air kelapa adalah sumber alam yang sangat berkhasiat TETAPI bila dicampur gula pasir atau bahan-bahan lain maka hilanglah khasiat air kelapa tersebut. Begitu jugalah dengan ubat-ubat kami dalam set Psora Detox itu akan hilang khasiat bila dicampur-campur dengan 'ubat' lain sebab ubat-ubat kami adalah dari sumber alam - tiada STEROID!

Kawal stress sebaik mungkin kerana stress adalah sahabat kepada psoriasis.

Sebelum berundur, lihat testimoni nie....Semoga sahabat seangkatan sakit seperti saya tabah berjuang ye!




Coretan Tinta Maya?



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

3 comments:

*LuCkY_GurL* said...

hi, nak tny. ubt dr luqman ni mmg menjadi ke?

DIARI MAYA MIA said...

ikut pd patient.kena jaga pantang.sy dh stop.2 tahun guna.sy x mmpu.guna bieempire minyak kelapa dara dan aroma je saat ni

Dee said...

So berkesan ke tidak ubat herb ni?? Confius jap

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute