My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Tuesday 7 March 2017

CHAPTER 7 : Camne Rawatan bulan pertama Dr N Luqman-Ok tak?



Salam suria wahai sahabat-sahabatku,
Saat mentari pagi hadir...rasa lega menapak pada diri kerana hilang rasa gatal. Namun bila tiba petang hingga ruang waktu tidur saya diulit resah dek gatal tak terkata pada seluruh kulit. Namun semua ini sudah jadi biasa dalam kehidupan harian. Pada saya "be positif dan terus bersabar...jangan pernah mengalah untuk berjuang melawan sakit,".

Melihat tajuk,pasti sahabat dapat meneka...soalan ini sejak akhir-akhir ini kerap saya terima. Pastinya saya bersyukur kerana dikurniakan sahabat dan ahli keluarga yg amat prihatin sejak mengikuti perkembangan saya berubat di Luqman Herb Centre,Bangi.


Saat ini jiwa saya juga jadi kuat untuk melangkah ke sekolah meskipun masih lagi diulit detik mengulit tak kira waktu. 15 tahun saya bisa bertahun. 2017 suatu tunggak kekuatan untuk saya terus berusaha positif menerima segala kemungkinan.



Dalam set ubatan herba psoriatic arhritis (RM580) kegunaan sebulan ni............


pagi-pagi,saya wajib mengambil sarapan untuk mula makan 1 pil herba.2 pil herba (waktu pagi) dan 1 psora booster (hisap rasa mcm coklat manis).


Tengahari-kudapan sedikit wajib untuk makan pil herba waktu tengahari


Petang - makan 1 psora booster (hisap)




Malam - after dinner makan 1 pil herba, 2 pil herba, 1 psora booster (hisap)


Dalam set psoriatic arthritis ni, saya dikendaki buat 2 amalan. Contohnya jadual seperti berikut :


Sabtu - sapu pada sendi yang sakit (guna Vata Oil)
Ahad - sapu1 sudu  krim psora + 2 sudu olive oil. Relax dlm 40 minit,mandi air suam
Isnin - sapu pada sendi yang sakit (guna Vata Oil)
Selasa - sapu1 sudu  krim psora + 2 sudu olive oil. Relax dlm 40 minit,mandi air suam
Rabu - sapu pada sendi yang sakit (guna Vata Oil)
Khamis - sapu1 sudu  krim psora + 2 sudu olive oil.Relax dlm 40 minit,mandi air suam
Jumaat - sapu pada sendi yang sakit (guna Vata Oil)

Bila ada yg bertanyakan saya tentang progress bulan pertama...hm,saya boleh katakan positif dan ia memakan masa kerana kulit saya bukan sedikit psoriasisnya. Ia dari kepala,muka,telinga,leher,tubuh bdn depan belakang hingga ke bawah. Jadi benarlah kata doktor ia akan memakan masa 2-3 tahun untuk pulih sepenuhnya. Pepun perubatan bukan lihat pada testimoni tetapi melihat pada pergantungan tubuh badan seseorang menerima ubatan diberi.



Keadaan saya kini as bulan 1 seperti testimoni pelanggan LHC.


Keadaan saya kini as bulan 1 seperti testimoni pelanggan LHC (28 Feb-merah tapi mula berbeza dgn asal mula keadaan)

Alhamdulillah,kulit yang dahulu bercak amat merah,kini dilihat mula detoks walaupun tak menyeluruh tetapi saya dapat lihat kesannya. Keadaan saya sama seperti testimoni pada bulan pertama rawatan.

Dasarnya ikut perubatan klassik ayurveda Dr. Luqman, psoriasis terjadi disebabkan pesakit ada masalah hati. Hati adalah organ yang paling besar di dalam badan. Dan kulit adalah organ yang paling besar di luar badan. Nampak kan kaitan antara hati dan kulit untuk pesakit kulit kronik ekzema dan psoriasis? Punca utama penyakit dari hati, lepastu dibawa keluar ke kulit. Hati adalah tempat yang paling kotor dalam badan. Kenapa? Sebab hati merupakan tempat seluruh proses kimia berlaku dalam badan. 

"Bila kita makan panadol, panadol tak akan terus masuk dalam perut, tapi akan masuk dulu ke dalam hati. Bila kita makan apa-apa sahaja ubat-ubatan dia akan masuk kedalam hati dulu untuk diceraikan kepada bentuk yang lebih mudah dari bentuk yang kompleks. Hati banyak kerja nak buat,"

Metabolisma badan berlaku di dalam hati. Dr. Luqman cakap kalau hati kita berfungsi 100%, baru darah kita bersih dan kita susah nak dapat penyakit yang berkaitan dengan kulit. Bila hati tak mampu bekerja 100%, jadi toksin yang sepatutnya dineutralkan oleh hati tak dapat dinyahkan sepenuhnya dan akan bergerak masuk ke dalam darah, menjadikan darah kita kotor. Seterusnya darah kotor ini bergerak keseluruh bahagian badan dan kotoran akan disingkirkan melalui kulit. Nah..dapatlah kita ekzema atau psoriasis. 


Dr. Luqman pesan jangan makan hati ayam, hati kambing, hati lembu, hati orang hehe segala macam jenis hati, sebab samalah hati haiwan dengan hati manusia, adalah organ yang paling kotor dalam badan. Kalau ikut islam kita pun kan, tak elok makan organ dalaman haiwan. 



Sebenarnya,banyak produk oleh Dr N Luqman nie....antaranya yg saya ambil adalah neem leave oil (RM40). Neem leaves atau nama melayunya kita panggil daun semambu. Ikut petua orang tua, daun semambu memang digunakan untuk menghilangkan gatal-gatal kulit. 


Dr Luqman dah ciptakan dlm bentul oil.mudah digunakan walaupun ia berbau berbanding guna olive oil 

Daun tu tumbuk lumat lepas tu lumur dekat kulit yang bermasalah. Ataupun sebelum tumbuk, kena rebus dulu ke? rebus, tumbuk lumat dan lumur ke kulit bermasalah. Orang guna daun semambu ni jugak terutamanya untuk rawat chicken pox. Jadi untuk atasi kegatalan,saya guna ini pada waktu malam nak tidur...nanti bulan kedua rawatan saya akan bagi komen tentang kesan neem leaves ni ye.


Tadi saya ada sebutkan tentang minyak Vata Oil kan...VATA OIL ni (RM80) adalah minyak khusus formula Dr Luqman yg sesuai digunakan untuk memulihkan sakit pada sendi malah ia juga di gunakan untuk merawat pesakit yang menghadapi masalah saraf dan tulang belakang seperti SCOLIOSIS (tulang bengkok), SLIPPED DISC, SPONDYLOSIS dan yang berkaitan. Oleh kerana saya pesakit arthritis, Dr Luqman dah beritahu psoriatic arthritis pemulihannya lebih lama masa berbanding psoriasis yg mungkin dalam setahun sahaja. 




Selain itu,selepas menggunakan psora krim + olive oil,saya wajib menggunakan syampoo yg dibeli di Luqman Herbs Centre (RM40). Shampoo ni bukan keluaran dari Luqman Herbs Centre sendiri ya. Ini shampoo buatan Korea. Produk korea memang baguskan. Kenapa Dr. Luqman suggest pakai shampoo ini untuk pesakit?? Ya memang ini chemical based shampoo, tak dinafikan. Tapi kandungan bahan kimianya sedikit sahaja. Yang paling penting kandungannya ada salicylic acid, di mana asid ini sangat-sangat membantu untuk pesakit psoriasis terutamanya yang ada scalp di kepala untuk cuci bersih scalp tu. Dalam tempoh detoks dengan mengambil set psora detoks Dr. Luqman, kebanyakan pesakit akan mengalami masalah kulit kepala kering dan berkeruping yang lagi teruk dari sebelum rawatan. Jadi shampoo ni sangat-sangat membantu untuk cuci scalp yang banyak itu.  Highly recommended untuk orang yang ada masalah kelemumur juga, tak semestinya untuk pesakit kulit saja. Kita memang tak boleh nak elakkan terus bahan kimia, kita cuma boleh meminimumkan penggunaannya sahaja.




Dah 2 tahun saya tak gunakan sabun...Tahun lepas saya ada membeli GreenAArd Cleansing Bar. Ia adalah sabun yang berasaskan glycerin yang diekstrak dari minyak sayur. Glycerin adalah salah satu komponen sabun yang terbaik untuk melembapkan wajah. Penggunaan produk semulajadi dalam Cleansing Bar ini membuatkan ia sesuai untuk semua jenis kulit lebih-lebih lagi kulit yang sensitif. Ia juga boleh digunakan untuk masalah kulit seperti ekzema atau psoriasis. Ia tidak merengsakan kulit seperti sabun biasa. Sesuai digunakan oleh semua peringkat umur. Sabun yang bersifat lembut, membantu mencegah jerawat pada muka dan badan, membuang kotoran dan minyak berlebihan pada kulit tanpa mengakibatkan liang roma tersumbat. Kulit menjadi lebih selesa dan lembut. Saya saat ni akan gunakan sabun ni mula sebagai bilasan pertama selepas penggunaan psora krim. 


Selepas dah bilas,baru saya guna sabun herba keluaran Dr Luqman. Kalau untuk kita yang berpenyakit kulit memang digalakkan untuk guna sabun ini sahaja. Jangan guna dah sabun biasa yang ada di pasaran tu, sebab kandungan bahan kimia yang tinggi boleh buat kulit kita yang berpenyakit ni lagi kering. Tapi untuk mereka yang tak berpenyakit kulit pun boleh guna, boleh guna di kulit muka sahaja ke. Badan boleh guna sabun biasa. Ataupun untuk yang pakai make up, bilasan pertama boleh cuci muka guna sabun biasa untuk hilangkan kesan make up tu. Dan lepas tu untuk bilasan kedua, boleh sambung guna sabun herba Dr. Luqman ini. Sabun ini berharga RM36 untuk 3 buku sabun (tak termasuk kos penghantaran).


Oh ya,sebagai supplemen, saya dicadangkan Dr Luqman untuk amalkan Omega 3 Fish Oil. Ini memang disyorkan juga oleh pakar dermatology. Buat masa ni kulit saya memang agak sensitif pada aloe vera dan aircond yg cepat mengeringkan kulit lantas buat saya menggaru gatal. 

Olive oil (beli yg boleh dimakan saja,bukan dimasak ye). Saya beli di 
kedai makanan sunnah.

Penggunaan olive oil sudah jadi kemestian buat saya setiap kali lepas mandi. Keadaan saya selepas mandi,agak teruk..jika saya tak meletakkan olive oil,saya akan jadi gatal teruk dan pedih bagaikan terbakar. Kemana saja saya pergi,olive oil wajib saya bawa. 2017 inilah yg menampakkan saya perlu wajib guna olive oil. Tanpa olive oil ini,saya takkan mampu berpakaian dengan baik. Hidup di rumah bagaikan sukar nak berpakaian.Allah sahaja yang tahu. Tapi saya kuat sbb suami serta ahli keluarga sentiasa menyokong walaupun keadaan saya agak sadis.


Kesimpulannya, dalam cerita saya kali ni, saya pasti ramai yang sudah meneka berapa banyak wang saya habiskan demi untuk memulihkan kulit saya. Namun pada saya wang boleh dicari,tetapi permasalahan kulit saya perlu diatasi demi menjaga semua situasi..memudahkan saya bekerja,melakukan tanggungjawab,menjaga kerukunan rumahtangga dan semua sebab lah..

Saya pasti ada orang mengatakan saya gila bercerita tentang rawatan saya ini. Tetapi hanya pesakit segolongan saya je memahami...betapa kadang-kadang kte memerlukan antara 1 sama lain untuk menguatkan diri. Bila kte rasa kte tak berseorangan menghadapi situasi yg sama,kte akan jadi lagi tabah.



BERSAMBUNG


Palitan Tinta Maya,











Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute