Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Tuesday, 7 January 2014

Dia Yang Maha Menyembuhkan Aku


Angin bagai liang lentuk bermain di luar sana. Hujan turun renyai membasahi bumbung kereta. 5.10 pagi seperti biasa aku akan bertolak ke sekolah. Namun hari ini..melihat kad appointment rawatan pakar...aku menarik nafas lega. Hari ini bakal bertandang lagi ke Pakar Kulit. Sudah lali keadaan sedemikian sejak 1999. Masa tu usia aku baru mencecah 18 tahun -usia di ambang masuk universiti. Sudah suratan yang Allah tulis untuk aku berulang-alik. Kejap ke klinik itu ini..menagih sakit apa yg aku alami.Sehinggalah pakar mengesahkan aku mengidap psorisis.
 
Hari ini di Klinik Pakar Kulit HSA,JB jam 8.45 pagi...aku bertemu dengan Doktor Latha Pakar Perubatan Dermatologi. Senyuman manis doktor muda wanita ini hari ini benar2x memberikan aku ketenangan. Selalunya aku rimas nak jumpa doktor..tapi tidak seperti hari ini. 

2014 bagai memberikan aku satu titik kesabaran. Mungkin setelah sekian lama dihimpit 2 penyakit...2 pakar...namun aku sudah tiada air mata apabila soalan pertama yang muncul dari bibir doktor muda ini

"eh...awak keja di Batu Pahat?habis di Jb tinggal dengan sape?Kenapa tak tinggal di Batu Pahat ja,"

Sudah ku agak itu pertanyaan mula. Doktor incharge aku hari ini doktor baru ambil alih.hehe..lawak,tapi tu soalan biasa buat aku.

"ye..tiap hari seawal jam 5.10am saya akan bertolak.smpai sekolah dlm 7am," terangku bersahaja.

"kat sini saya tinggal dengan ibu bapa saya dan satu2nya anak lelaki berusia setahun 4 bulan..tapi suami di Perlis,"

Ada muka terkejut pada raut wajah doktor wanita muda itu. Tapi itu normal buat aku. Mungkin dia terkejut pesakit seperti aku masih mampu memandu jauh dan bertahan.

"camne ye psoriasis di kepala awak..teruk lagi ka?," tanya doktor.

"ada perubahan...makin ok..tapi kena rajin letak ubat la doktor," jelasku.

Doktor Latha sempat memeriksa aku dari kepala ku & anggota badan yg ada psoriasis..Tapi saat ini tak seteruk dulu. Syukur pada Yg Maha Esa.



"eh...dalam rekod awak ada ke pakar satu lagi kan?,"

"aaa..pakar rheumatology utk sakit psoriatic arthritis," aku dapat rasakan ada sesuatu soalan yg doktor itu masih ingin tanyakan.

"sakit sendi tu kan..bertahan juga awak drive setiap hari dengan keadaan sakit ni?," 

Tak sangka itu soalan yang bermain di minda doktor rupanya.

"Saya tahu doktor terkejut...Dengan izin-Nya...saya masih mampu bertahan wp acapkali dimomok oleh doktor bahwa saya mgkin akan lumpuh. Namun siapa tahu ...di sebalik melihat saya setiap hari di sekolah...berjalan & lari sekuatnya...ble tiba perjalanan sampai ke rumah (JB)..sakit saya datang. Tapi saya harus bertahan demi anak. Ada masa saya terpaksa usahakan diri untuk rebah seketika agar kurang rasa sakit.Sakit saya ni doktor klu dilihat mcm xde pe2x...tapi kte yg menanggung je yg rasa ble kita membuat kerja...kalau x bekerja.rest..sakit ok ja," Begitu tenang aku menjawab soalan doktor muda itu.

Doktor mengangguk kepala tanda faham. Mujur tidak berpanjangan soalan lain. Penutupnya doktor mengatakan
 
"saya lupa nak ckp dengan awak..saya tak pasti awak tahu @ tak...ubat-ubat yg awak sapu ni semuanya ada steroid...saya harap awak tidak meletakkan ubat ini setiap hari buat masa ni..," pesan doktor.

"oooo....patut la rambut saya banyak gugur..mcm sakit kanser pulak effectnya," kataku

"itu kesan penggunaan steroid...kategori awak ni saya berikan ubat sekuat ini sebab ubat biasa dulu saya beri tak bawa kesan.....semoga awak bertahan ye. Kuatkan semangat,"

Tersenyum kerana ada kata galakan di akhir bicara aku dan doktor itu.


"Ya Allah, Tuhan semua manusia yang dapat melenyapkan penyakit.
Sembuhkanlah, Engkau sahajalah yang dapat menyembuhkan.
Tiada yang berkuasa menyembuhkan kecuali Engkau, 
suatu kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit."

(HR al-Bukhari)





Melarik tinta maya, 



Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute