Asal (58)..Terkini 10/7/2014 - 54kg

Monday, 24 June 2013

Episod 7 "Kerana Dia Untuk ku" (ilham Mia Zara Ina)

Kenderaan yang lalu lalang singgah ke laman teratakku di Indera Kayangan saat indah ini menjelma sememangnya sudah kuduga. 

Kerana...inilah kali pertama rumahku melangsungkan majlis kenduri serba sederhana ini. Walaupun tanpa khemah serta pelamin tunang secantik karangan insan lain, hatiku tetap diulet bahagia dengan kehadiran para tetamu terutamanya sanak sedara yang sudah lama tidak kutemui rentetan kami berada nun jauh di Bumi Darul Takzim. 

Alangkah lapangnya hati kala hasrat ikatan dua hati sudah termeterai meskipun ijab kabul bakal dikecapi. Namun, bila ya? Ups, this is secret thing...hehehe

Masih tertancap di ruang benak minda, kala aku duduk bersimpuh di ruang tamu seusai majlis berakhir dan hadirin makin rancak menjamu selera, sempat lagi aku berbual dengan kakak ipar tunang, ibu tunang dan adik-adiknya yang berada di situ sejurus selesai makan. 

Tapi, wajah dan iras bayang insan yang aku tunggu, masih jua tak kelihatan. 

atau .......................

dia sebenarnya tidak hadir???....
Sebak rasanya hati, namun peluh sudah membasahi saat dinihari mendatang dan make up makin mencair...Geli hati dengan keadaan itu. Terasa tak sabar untuk menutup majlis hari ini..Namun, aku gagahi jua dengan senyuman..

 
Sememangnya episod fotografi jua tidak kurancang..sekadar buat kenangan diri semata-mata....Bagi aku ada sesuatu di minda bakal aku potretkan bagi koleksi majlis tunangku...............Orang lain menempah khas..............
 
Tapi tidak pada aku...bagaimana pula dengan engagement album photoku??? 

Pastinya aku akan persiapkan album khas majlis tunang kami cuti sek akhir 2010 ini dengan garapan kisah diari khas.............

 
 Untuk siapa tu? @ ada majlis khas?
Eh, kenapa cuti sek akhir 2010 ni ya? 
Ups..nantikan dulu ye sambungan kisah di penghujungnya ya!...hehehe
"Mia, cantik hantaran mia nie....minta maaf la ye...Mak bagi kat mia biasa-biasa je. tak sangka mia buat sampai macam ni," 
Suara ibu tunangku menerjah di sebelah saat aku bersimpuh. Mungkin dia rasa bersalah...Namun, aku tersenyum menjawab bersahaja.


" Ala, takde apa-apalah mak. Mia buat ala kadar je,"


Ups...rasa masih kelu lagi lidah saat nak sebut "mak" pada ibu tunangku. 
Kenapa aku rasa begitu ya? 
Sebab....
Selalunya aku bertanya rakan...diaorg kata..
 
"Mia, syahdunya dia dah bahasakan diri mak dengan ko, Mia..aku yg bertunang nipun masih panggil makcik...aduhai, bestnya kisah ko ni....terasa diterima lak. tapi, kelu aku rasa...," kata salah seorang sahabat satu ketika setelah bertunang dengan nada usikan yang tak habis-habis.


Yup...itu yang aku rasa. Yang peliknya, ibu dan ayah aku pula rasa lain.. 
 
Tapi, aku memang rasa gembira sangat-sangat. Bila ibu lelaki itu memanggil ku begitu, aku rasa dekat dengan keluarga mereka & saat manis itu, takkan aku lupa....sehingga kelu rasanya aku nk panggil "abah" kepada bapa lelaki itu....
 
 
Tertancap rasa ingin ketawa dalam hati...Namun, penuh rasa nian gembira.
 
"Mia, meh bergambar dengan hantaran nie..mak nak buat kenangan. Boleh,kan?," Ibu tunangku sudah memegang tanganku menarik aku ke tempat hantaran...
 
Aku tersenyum...Ups, peluh sudah merenik rasanya...
Oh, cepatlah berlalu majlis ni. Penat rasanya dengan persiapan semalam.
 
"Kak Mia, ada orang dah datang tue.........," Adik maria..adik tunangku memberitahuku senyum mengusik selepas sesi bergambar sesaat tadi.
 
Aduh, kenapa pipi aku merah ni? Apa jadi ni. Relaks...Relaks,mia....
Hati aku, dada aku berdetak kencang kerana malunya rasa nak berhadapan dengan lelaki yang dah sah jadi tunangan aku....huhu. 
 
Aku memang gila. Ni kata kwn aku..  Dah bertunang, malu pulak. Lps2 segan pulak nak jumpa.. 
 

Uiks, diaorg ingat senang ke jadi aku....cuba ditempat aku...kami ni br pertemuan kedua...mstila malu beb....dia tu ustaz, aku pulak konon2 minah ustazah yg pemalu ...haha....ye ke aku pemalu? aduhai, mia...mia!!!
 
Saat kedatangan tunang dan rakan baiknya, aku tunduk malu. Sebenarnya dari awal lagi, ramai sedara mara sudah giat bertanya
 
"Mia, yang mana satu tunang hang nie? ," Aduh, pakat dah tanya. Janganlah dia buat spoilt datang dengan tak semena. 
 
Wajah itu.....bentuk tubuh itu....jelas sekali tunang aku. karisma Ustaz Rijaluddin jelas sekali dengan pandangannya bersahaja. Aku tahu dia cuba hendak memandang aku. Auranya, kami bersahaja...seakan tiada rasa, namun hati gembira....kerana niat sudah terlaksana....Aku lihat dan terdengar usikan rakan di sebelahnya walaupun aku hampir dekat dengan ruang makan mereka.
 
"Pergilah jumpa tunang ko tue....Cian kat dia. Tak nak amik gambar ke?," kawan ustaz rijaluddin sudah giat menyuruh tunangku mampir kepadaku.
Aku yang mendengar saat itu pura-pura sibuk beramah mesra dengan neneknya. Padahal saat itu, aku juga punya panaroma malu teramat untuk bersuara. 
 
Dan................sudah pastinya,
kami antara pasangan unik................hahaha.Nak tau kenapa????
 
Tiada 1 gambar pun antara kami berdua di saat pertunangan berlangsung.... 
 
Aku sempat dengar bicara lelaki itu kepada rakannya. Ups, jahatkan aku...hahaha
 
"ish...malu aku. Nanti, tunggu ijabkabul...dah sah..ikut islam. baru bergambar...kan dah jd suami isteri masa tu," Tegas dalam malu nada kata Ustaz Rijaluddin. 
 
Rakannya mencubit geram. Pelik dengan tindakan tunangku itu.
hehe...memang pelik pun. Sehingga rakan dan sepupuku pun mengusik aku. 
 
"Mia, heran dengan korang....pi la jumpa. Malu pulak..ngade2x sungguh. aku sekeh ko kang..baru ko tau," Perli sepupuku yang ada di situ. Agaknya geram melihat kami seakan ustaz & ustazah yang baru pertama kali berjumpa....
 
ups...sabar jela...
Yang pasti, aku ingat lagi................saat tangan bersalam-salaman tanda mereka semua ingin pulang, lelaki itu ada di sebelahku. 
 
Kaku sesaat. Segan melanda diri. Yang aku tahu, aku begitu rendah di sisinya. Dan dia berdiri tegak sasa di sebelahku....
Oh,God....nak cakap pe ni?huhuhu..Tolong aku, ya Allah.

" Mia...," Desit suara jelas menampan pendengaranku. Benarkah dia yang bersuara??

"hm....," Entah kenapa, itu saja yang aku jawab dalam pandang tak pandang di sebelah lelaki yang sudah bergelar tunangku.


"Nak bertolak balik JB,ble ya?," Aku tahu dia memberanikan diri berlagak seakan ingin bersuara denganku. 

Kala mata dia tertancap pandanganku...aku pantas menunduk malu. 
 
"Aduhai, apa jadi dengan aku ni...memang gila. Dengan dia je aku jadi mcm ni...dengan lelaki lain, boleh lak aku berbicara," Sempat lagi aku memaki perasaan yang hilang tak tentu arah kala itu.
 
"Malam ni. Adik awak nak ikut sekali kan.....nanti ayah kata boleh hantar ke Poli PG sekali alang-alang balik Jb...," jawabku tanpa ragu-ragu.
 
" Awalnya. tak penat ke?," 

"Terpaksa la awak...dah nak sekolah kan," 
 
"malam ni, saya datang rumah mia ya...hantar adik balik dengan keluarga mia ke Jb. Balik dulu ye," 

Lelaki itu sempat memandangku senyum dalam pantas sebelum berlalu ke kereta bersama rakan baiknya mengakhiri wakil-wakil pihak lelaki yang sudah berlabuh pergi meninggalkan teratak maya mia di perlis. 

"Ehem...ehem....," Nada suara berdehem di belakang kami jelas kedengaran. mesti adik-adik sepupuku tue la....ish..ish...sempat lagi diaorg ni.Jelingan mataku membuatkan suasana ketawa geli hati di belakang menerjah di telingaku.

Lambaian tangan mengakhiri penutup majlis pertunangan yang telah termeterai. 
Dan.....saat itu perutku sudah meminta sesuap nasi.Mataku mula sudah mula diulet rasa kepenatan....

Oh, ciannya my dad ...my mum....malam ni kami harus juga bertolak ke JB....Itulah gawatnya  bertunang dalam saat cuti sekolah tak sampai seminggu ini. Kelam menusuk jiwa namun hati lega dapat melabuhkan badan di perbaringan kamar pertunangan...

"Mia, selamat bermimpi indah dengan cincin di jari manismu agar ia manis & mekar menguntum selalu,"

Monolog berderu dengan senyuman di bibir bermain-main walaupun di luar sana, suasana persiapan setelah selesai majlis giat dibantu sedara mara....

...........................................................................................................

Aura seri wajah jelas terpancar di sebalik pantulan cermin di kamar pertunangan yang baru sahaja selesai kukemasi. Di dapur juga, kulihat periuk, pinggan dan segala peralatan dibersihkan dengan sebaik mungkin. Nafas kelegaan mengusap sudah saat jam berdenting menunjukkan 8.00malam. 
 
Aku sudah siap berblous putih berbunga hitam dipadankan dengan seluar slack hitam. Jaket merah sudah siap kusertakan bersama di beg untuk di bawa pulang ke JB. 

Kulihat adik, ibu dan ayah jua masing-masing sibuk menguruskan hal-hal akhir sebelum kami berangkat. Ada riak kepenatan terutama jelas pada wajah ayah. Mujur ada ibu saudaraku yg banyak membantu melancarkan perjalanan majlis di kampung.

Dan aku...........adalah pemandu pada malam itu sementara ayah mengambil tempat berehat di sebelah tempat duduk pemandu. Ups, pada awalnya ayahku yang memandu, kemudian silih berganti dengan aku.

Selepas selesai sahaja azan isyak berkumandang, kedengaran sebuah kereta menderu berlabuh masuk ke ruang halaman rumahku.

Tak syak lagi..........tunangku, abang sulungnya dan adik shamsiah yang bakal bersama kami ke JB.

" Assalamualaikum," Suara Abang Hasyim ..abang sulung tunang memberi salam jelas kedengaran.

"Wa'alaikumussalam...mai masuk dulu," kata mak aku yang sememangnya sudah bersedia di ruang tamu. 

"takpe makcik, duduk kat anjung ni jela...ambil angin..," Tunang aku menjawab seraya tersenyum.

Aku pula baru selesai solat dan bersiap memakai tudung. Cepatnya masa berlalu, bagaikan sedetik masa untuk kami melangkah balik ke JB.

Entah kenapa, hati bagaikan tak henti berdoa agar masa seperti ini dilewatkan...
Beg-beg yang sudah siap sedia untuk dibawa pulang, aku masukkan ke bonet. Aku lihat tunangku datang dengan simplenya malam ni. Tau tak, dia pakai pe??
haha...aku nak gelak sebenarnya. Tak pernah aku ketemu lelaki yg stail bersahaja macam ni..same as abang sulung dia........kemeja & kain pelekat je.. Sempoi,kan! 
Kalau aku, rasa malu lak......tp, aku suka org laki yg tak malu & hipokrit mcm ni..dia ni ada stail like my father..........kat JB pun ayah aku smpai dah terbiasa ke majlis nak pakai kain pelekat dan baju melayu. Tapi, suasana di kampung berbeza..di bandar, selayaknya kena berpakaian ikut kesesuaian...


 
"Mia, ni saya letak kat bonet ye....mak abah bagi 1 guni mempelam suruh bawa balik Jb," Tunangku sudah mampir di sebelah menolong aku memasukkan barang ke dalam bonet kereta. 

Terharu pula dia menolong...ups!
" Best ni ....dah lama nk makan mempelam...tima kasih la ye .susah payah bagi kat kami...lepas ni leh borong mempelam lagi la kalau pi umah awak kat Chuping,kan...," saja aku mengusik tunang aku. 

Namun, malu masih tertancap antara kami....
Saat mata dia memandang aku, aku suka stail dia yang penuh bersahaja tu.,...
Kelu lidah seketika,tetapi .....banyak yang nak diperkatakan. Hanya hati je yang tahu....huhuhu.

"Awak...balik dulu ye," Inilah saat syahdu kerana aku sempat lalu melintasi abang sulungnya dan dia tersenyum je dalam malu melihat aku yang sedang melangkah masuk ke perut kereta.

Lambaian terakhir....lambaian sukma mengakhiri perjalanan kami ke bumi darul takzim sehinggalah menghantar adik shamsiah (adik tunang) ke Poli PG. Di saat pemanduan berlagu di malam hari, aku menumpukan sepenuhnya pada jalan raya....Di sebelah, ayah telah tertidur pulas. Mak dan adik wani juga begitu...Tinggal shamsiah mungkin melayan lagu yang aku putarkan............

Dan aku..........
Melayari pemanduan dan berharap esok biarlah seindah bintang yang germercap di langit....Memintal dengan penuh doa agar ikatan ini mengharum dalam indah destinasi ke pelamin penyatuan azali.
......................................................................................................

 Segala-galanya bagaikan mimpi. Hadir kembali ke bumi JB lalu ke Batu Pahat, dimana tempat aku mengajar, mencurahkan kasih didik untuk amanah perguruan...dan setelah sebulan berlalu pertunangan itu, cincin kasih ini masih tersemat di jari. Nadi tetap berlagu nama itu. Setia tetap terpateri. Janji kekal diingati walaupun si dia jua saat ni telah menabur keringat menjadi guru agama sementara di sek agama Desa Perlis. 

Jauhnya jarak kami.......
Dahulu....Malaysia-Mesir,
Kini....utara-selatan Malaysia.
kata orang tua "Jauh di mata, dekat lagi di hati," 
Erm, benar tak kawan-kawan....hehe..
Kalau sedang tersenyum tue, betul la....:-)

Jemari kusentuh....cincin itu kuusap mesra....Semesra talian perbualan kami setelah sebulan mengikat tali pertunangan............di suatu malam.

" Tak sangka kan, Mia dah jadi tunang awak kan? Jauh juga penantian hmpir 5 tahun ni(2005-2009," kataku dengan nada ria . 

"Ye, awak dah jadi tunang saya sejak dulu lagi....sejak saya di Mesir pun bile orang tanya saya ....siapa kekasih saya..saya jwb saya dah bertunang tau," 
Itu jawapan tunangku...Betul ke tue???

"ish....tak percayalah," kataku sahaja berdolak-dalik.
"tak caye sudah...itulah yg sebenarnya," Masih lagi bersahaja seakan nak mengusik aku je lelaki ni.

" Awak tipu dosa tau," Aku giat mengugut manja di hujung talian.
Dia ketawa mengekek di hujung talian. Namun, aku percaya. Ada peristiwa yang membenarkan kata-kata lelaki ini.

"Mia, sori sangat-sangat pasal kek tunang tempoh hari ye....tak sangka smpai jadi mcm2...patutnya cantik sangat-sangat mcm abg tengah saya tempah....makan tak?," Tunangku dengan rasa bersalah lagi bersuara.




Simpati pulak aku mendengar walaupun dalam hati geram juga.
"rasa sikit..manis. Hm, dah takdir kot..takpela awak. bagi saya yang penting kan....cincin tunang ni...jangan cincin yg hilang dah la....dan plg ptg, orangnya datang....,"
Sampai ayat akhir, dia pulak tergelak...
Nape2????

"Eh, kenapa gelak ni?Ha, mesti ada wat salah kan?," Dugaku.

"Eh, takdela....Mia, tak sangka kte tak bergambar kan?," 

Soalan itu akhirnya telah ditanyakan lelaki itu. Ia seakan sama dengan nada soalan yg ingin aku ajukan.

"Tula...tapi, awak rasa ok ke?," saje aku menduga lagi lelaki yang penuh watak simple ini.
 
"Takpe.......saya pun malu masa tue. Kalau ikut segan nak datang. tapi, abah pesan mai lepas habis majlis...mujur kawan saya teman, so ok la sikit," 
"haha...malu? awak malu?," aku gelak...gelak sakan. Jahat aku.Padahal aku pun sama..saje cover seh!

" Amboi, nak kenakan saya ke,Mia....nanti gmbr kawin, kte amik bebetul...sebab pd saya bile dah ijab & kabul pengertian tu yg penting...tunang ni hanya meterai janji sementara...........ble dah akad...bermakna saya menerima awak sbg isteri. Saya rasa itu penantian yg terbaik kan utk segalanya. Kalau kita kasih, kte sayang, kte cinta....mesti ada pengorbanan..............dan sesampai saatnya, Allah pastikan makbulkan," 
Terpana aku......panjang lagi jelas lelaki itu menokok bicara. Sememangnya aku sudah cukup mengenali watak Ustaz Rijaluddin ini yg gemar memberi ceramah agama malah pantas berhujah jika ditanya........
aku?? 

hm, sekadar merendah diri dengan ilmu yang masih perlu dituntut. 
Dan lelaki itu, diharap menjadi payung utama tempatku berteduh menadah ilmu agama serta memanduku ke jalan mardhatillah.

 
Hanya 1 kata-kata dalam perbualan, bisa menggamat hatiku....huhu
Teringat kata tunangku walaupun dalam nada bergurau....

" Mia, ari2 masa kte jumpa mula-mula...tengok mia same as gambar...balik bertunang ari2...mia ada diet ke...?," Ups...tetiba je lelaki ini bertanya soal pengurusan berat badanku..aduhai..

" takdela...biasa je...," Jawabku bersahaja. 

"ye ke....takpe...bagi saya, yg penting mia sihat... Nak kurus boleh, tapi utk sihat k...Jangan kurus sampai membebankan diri k," 
Hm, dia dah mula menasihatkan aku bab ni...
Dan aku..kenapa seakan nak berahsia...ada apa-apa ke yang tak kena ke???

Hati berlagu sedih. Misi itu terlalu jauh untuk aku kejari.....
Adakah aku mampu? huhuhu.........




Garapan kalam setitis idea,

Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute