My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Tuesday 13 June 2017

chapter 10 - Realiti Sebenar,Tidak Aku Pinta


Hati seringkali rindu untuk menulis...Namun,ruang masa seringkali menghimpit diri. Kesibukan menyambut Hari Guru dan juga mengisi matlamat pdpc abad 21 di sekolah transformasi yg kududuki ini kian mencemburui diri.

Entah kenapa...bibit kelemahan,berantakan seringkali berlegar legar dalam kehidupan diri. Ku cuba mempertahankan sebuah bahtera,namun adakala goyah jua. Ibarat aku sedang berjuang agar tiang tidak roboh terus. 

Dalam perjalanan mencari redha Allah,pelbagai ujian melanda diri. Namun aku pasti setiap yang terjadi ada hikmah yang tak terhitung. Ada ketika tipu jika ku katakan aku tidak jatuh menangis..adakala aku senyum pasrah. Namun manusia biasa kalau tidak ada keluhan mahupun rintihan.

Allah Maha mendengar....Dia kan ada.
Hari ini kala coretan ini dilestarikan, sedar tak sedar dari mula rawatan bersama Luqman Herb Centre pada 25 Februari hingga ke tarikh bakal memasuki 25 Jun akan genaplah nanti 4 bulan aku menjalani rawatan naturapati herba.

Tempoh 3 bulan pertama sesungguhnya menyakitkan diri. Zahirnya orang melihat diri sukses cergas,namun disebalik dalaman kerap kali jua aku rebah air mata menahan segalanya.

Banyak dosa-dosa aku sepanjang ujian rawatan ini berjalan...terutama kepada keluarga mentuaku...Terus terang aku merasa amat sedih.Seperti tahun tahun lepas..aku dapat menghabiskan banyak masa bersama mentua tetapi tiada siapa yang tahu dr mula aku sakit teruk 2017...aku tidak mampu berpakaian,melainkan kain batik semata-mata....Sadis,tapi itulah realiti sebenar.

Orang luar melihat aku bekerja rutin sperti biasa. Namun aku dapat bertahan dengan kehadiran olive oil menyelimuti diri...Manusia mana mampu bertahan dengan berminyak....Sememangnya ia menguji dengan kepanasan yg ketara....

Acapkali rumah orang tua ku la tempat aku melampiaskan rasa. Tiada yang tahu kenapa aku berbuat demikian?Bukan aku mengada-ngada ingin jadi menantu yg derhaka...bukan aku sengaja untuk tidak bertandang ke rumah sapa sapa untuk bermalam.....Malam sesuatu yg perit buat aku....Bagaikan gegata tumbuh membuatkan aku menggaru saban masa.

Allah....tipu kalau aku kata aku tidak menangis kerana tidak dapat bermalam di rumah mentua...aku rindu momen berbuka puasa sambil bertarawikh lantas bermalam di situ. Aku rindu semua orang di sana....Namun,aku tak dapat bertahan lama...sekadar menjenguk kabar dan seketika bersua semata. 

Maafkan aku wahai abah mentuaku,serta ahli keluarga mentuaku.



Disebalik itu ada bunyi bunyi bersuara

"Seronok la kak dapat balik rumah mak ayah selalu kan?,"

Pertanyaan menghiris kalbu,namun aku telan....Memang aku bersyukur dapat menjenguk parent sendiri..tetapi memang tidak adil kerana 2017 ini banyak masa aku terpaksa terperap di rumah parent....semuanya gara gara psoriasis yang aku hadapi. Bukan ku pinta semua ini terjadi.



Aku mohon ketabahan buat org tersayang. Berilah ruang masa aku menjalani rawatan meskipun terpaksa berkorban masa sehingga 2018. Mohon doakan aku kuat meskipun kalian jauh dr ku.

Saat ini juga aku baru selesai menjalani operation membuang tulang ikan jenahak yang terlekat. Syukur ia sempuran dengan pertolongan-Nya. Ujian lagi untukku kerana terpaksa menjadi warga hospital selama 8 hari. Namun,entah kenapa ada rasa gembira...kerana dr kamar wad hospital,aku dapat merasakan Allah sesungguhnya ingin aku sedar dalam sakit,solat itu penting....Allah nak aku insaf bagaimana pernafasan ditarik dan bagaimana keringnya tekak minta dibasahkan...semua momen ini mengundang aku untuk berzikir mengingati "kematian". 



Tempoh 5 hari untuk memakai tiub hidung sesungguh begitu sulit pernafasan,tidurku dan menggangu pergerakan. Baru aku sedar bagaimana derita pesakit yang perlu minum melalui tiub tersebut. Allah,ada banyak hikmah tersirat di sebalik yg berlaku.

Saat diuji di kamar hospital....aku kenal siapa kawan yang setia susah dan senang...aku kenal siapa ahli keluarga yang akrab membantu....Allah ingin menyedarkan aku banyak perkara ....di saat senang,kte lupa Allah. 


sebulan - RM580 (termasuk vata oil bagi ubat sakit sendi)


4 bulan menjalani rawatan Luqman Herb Centre.....aku rasa kian ada perubahan di kulitku....syukur Allah Maha Menyembuhkanku...namun masih byk masa perlu aku jalani kerana saat ini aku masih lelah untuk berpakaian. Aurat juga salah 1 faktor membataskan diriku untuk berada lama di rumah orang. Sebab itu aku byk berlegar di rumah bersama suami/ibubapaku saja...

Terima kasih buat rakan-rakan yg sudi melawat di hospital baru ini...
Terima kasih mak ayah,keluarga mentua banyak membantu dlm segala aspek
Juga terima kasih buat org yg tak saya sebut nama.... turut berjasa membantu 



Hari ini hari terakhir saya cuti sakit....Esok dan sabtu sahaja saya akan ke sekolah. Khamis perlu cuti sakit lagi bagi menghadiri appointment - pagi di Hospital Bahiyah *rheumatology"...petang di pakar ENT....

Buat sahabat yang sedang bergelumang dengan kesakitan....ingat Allah selalu ye...insyaallah kte insan terpilih.kte kuat untuk mengharungi segala dugaan.






Palitan Tinta Maya,




Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute