My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Sunday 5 March 2017

CHAPTER 6 : Ku Serahkan Segalanya "Positif"


Rabu, 22 Februari 2017

Alhamdulillah hari ini menarik nafas lega kerana anakanda Zakiy sudah out wad petang semalam. Hari ini aku hadir ke sekolah seperti biasa. Walaupun cuba menutup muka,tetapi aku tabahkan hati ke sekolah meneruskan pdp seperti biasa. Awal awal lagi aku telah berjumpa GPK Koko mohon kebenaran utk appointment bersama Doktor Wahab petang ini di Klinik Doktor Faizah.

Entah kenapa hati bagai tak sabar nak tahu resut complete blood taken tersebut. 

Hatiku acapkali mendoakan segalanya berjalan lancar.

Syukur, Allah mempermudahkan keadaan dan aku dapat berjumpa Doktor Wahab dengan baik penerangannya. Doktor Wahab siap bagi tips diet lagi untuk aku jaga kesihatan. Doktor Wahab bersetuju dengan hasrat aku merawat sakitku dengan secara alami tanpa guna ubatan moden.

Secara realitinya aku berterima kasih juga pada seorang blogger yang aku saja menerjah blognya ketika aku sarat dirundung duka psoriasis. Penulisan adik ini banyak memberi kekuatan dan sama-sama berkongsi ruang kisah sakit kami.Terima kasih buat Adik Syafiqah 

Kenapa aku menjalani ujian complete blood taken?
hm,ramai yg merisik tanya.

Sebenarnya ramai sahabat yg mencadangkan banyak produk kepada ku. Adik dan kawanku suruh cuba "Cellmax". Ayah mak suruh cuba "Cell Factor" dan macam macam lagi rawatan. Tetapi aku terdetik untuk memilih rawatan di Luqman Herb Centre setelah menjelajah dan membaca kisah seorang pesakit psoriasis seperti aku.



Sebelum menjalani rawatan di sini, Dr Luqman telah meletakkan syarat untuk buat liver function test/complete blood taken kepada pesakit psoriasis atau mana-mana pesakit kulit kronik yang bercadang untuk mengambil rawatan detoks psoriasis dengan beliau, dimana sebelum ini sejarah rekod perubatan pesakit menunjukkan kebergantungan sepenuhnya kepada ubat-ubatan kimia dan steroid bertahun lamanya. Tak kisahlah ubat sapu ke, makan atau inject. Dan sampai satu peringkat penyakit kulit yg semakin teruk sehingga kte buntu tak jumpa jalan keluar sebab ubat yang selama ini kte bergantung sepenuhnya akhirnya tak mampu lagi beri kelegaan kepada penyakit kulit kte dan kte baru tersedar yang rawatan kte bergantung selama ini bukanlah bersifat menyembuh yang akhirnya makan diri sendiri. 






Sudah lama aku tahu dan sedar kesan krim steroid dan ubat steroid dan ubat tahan sakit..disebabkan itu lah aku malas nak makan ubat-ubat tersebut. Seringkali aku bertahan dengan rehat sahaja bila sakit sendi datang. 





Khamis,23 Februari 2017

5.30 petang dengan menaiki ets bersama suami dan anak sulung,Md Al Fateh ke KL Sentral untuk bersedia appointment bersama Dr Luqman malam esok.Kami tiba di KL Sentral dijemput abang suami untuk bermalam di rumahnya di Kota Kemuning.






Jumaat,24 Februari 2017

Keadaan petang sekitar 6.40 petang diasak jerm. Kenderaan balik kerja kian meningkat. Hati risau juga. Temujanji pukul 8 hingga 10 malam. Doa doa semuanya berjalan lancar. 7.30 malam saya ditemani suami,anak Md Al Fateh, kak ipar S, dan abang suami H sempat bersembahyang di Masjid Al-Hasanah. Hujan turun membasahi bumi Bangi. Tenang sekali kurasakan.Sesungguhnya cuaca di selatan jauh berbeza dengan bahang kepanasan di utara.



8.00 malam memasuki ruang rawatan, ada rasa debar. Namun kuat kerana suami setia menemani.Kala itu,terdapat 2 patient bersama keluarga masing-masing sedang menanti giliran. 

Kala sedang duduk di kerusi,sempat seorang patient berusia 40an menyapa diri

"Adik dari mana. Sakit kulit juga ka?," mesra sungguh Makcik H menyapaku. Beliau dari Johor Bahru.

" Saya dari utara...aa sakit kulit juga tapi dah timpa sendi. Makcik pula?," Tanyaku ketika itu aku tahu dia dah keluar dr bilik doktor.

"Makcik ni baru 5 bulan kena psoriasis. Tapi sekejap ja dah melarat semua anggota badan," katanya sambil menyelak sisipan kain menunjukkan kepadaku.

Allahuakbar-desis hatiku mengucap pasrah atas apa menimpa makcik H. Bezanya kami...aku? 15 tahun menghadapi dan sudah di tahap kulit akhir tanpa boleh guna sabun. Tapi Makcik H?baru 5 bulan jadi dah spread semua tempat,cuma dia masih boleh kena air dan basuh guna sabun.

Masa itu aku rasakan,betapa kerdilnya diri. Tetapi 2 patient yg ku sempat jumpa baru jadi dalam setahun. Inilah yg dikatakan Allah sebaik baiknya menguji aku untuk bertahan selama 15 tahun. 15 tahun baru spread segala-galanya.

Dr N Luqman,isteri dan anak-anaknya 


9.15 malam - Bertemu dengan Dr N Luqman di biliknya ditemani suami dan anak sulung Md Al Fateh. 

"Assalamualaikum,doktor?," ucapku seraya memasuki ruang bilik.

"Waqalaikumussalam....puan sakit pe ya?,"

"psoriatic artritis..15 tahun..dan ini dokumen complete blood test serta rekod sejarah perubatan saya dr dermatology dan rheumatology," segeraku menunjukkan dokumen kubawa.


"hm..complete ujian puan buat. Bagus....berdasarkan rekod,puan darah B. Kolestrol puan bertanda tapi tak teruk kerana kesan ubat MTX yang puan ambil dalam tahun 2009-2010.effect sikit je," sambil menyelak dokumen,begitu tekun doktor membacanya.

" Meskipun baru 2 tahun je ambil.Tu pun puan cakap on off ambil,kesan pada usus menyekat kolestrol ditambah cara pemakanan harian puan.Puan tahu kan apa itu MTX..ia diberi kepada puan kerana ubat ni kononnya untuk melegakan kulit puan. Ia sejenis pil setaraf ubat kanser dan leukimia. Saya kira puan diberi pil ni seolah-olah puan ada kanser kulit walhal puan hanya ada sakit psoriasis," ulas Dr N Luqman kepadaku.


"Bagi ujian buah pinggang....creatinine puan sudah di tahap 35. Ia membimbangkan. akan tetapi eGFR puan membantu mengekalkan fungsi buah pinggang puan dlm keadaan baik..Jika puan semakin meneruskan ubatan moden like MTX dll pasti menjejaskan kidney puan,"


"Jika dilihat rheumatoid factor dlm result ni..ia normal. Tahniah..walaupun puan ada sakit sendi.puan masih boleh kawal dengan baik. puan pun buat tindakan bijak dengan tidak ambil ubat tahan sakit. Sebenarnya puan..ubat/injection diberi tu sekadar menahan rasa sakit sahaja dan byk effect buruk. Puan,saya ada patient umur 26 tahun masih muda tetapi sudah bertongkat akibat sakit arthritis ni..bersyukur pd Allah sebab Allah masih bagi puan banyak peluang," 

"Ya...saya amat bersyukur,doktor...sehingga kini..saya masih dapat melangkah dengan baik tanpa menggunakan sebarang tongkat," hatiku sesungguhnya mendesis kesyukuran pada kuasa yg Maha Esa.


"Liver function test...all ok," kata Dr N Luqman mengakhiri bicara keputusan blood taken ku.

"Puan....jangan risau..penyakit puan jika diluar sana orang mengatakan tak kan ada ubat untuk sembuh kerana kebanyak doktor pakar kulit akan kata ia sejenis penyakit autoimun dan ubat diberi sekadar bersifat pemulihan sementara dan akan tumbuh semula. Tetapi kami di Luqman Herb Centre...dengan izin Allah SWT....saya pasti puan akan pulih 2017 ini dengan syarat puan mengikut pantang yang saya beri dan puan mesti ikut rawatan kami sekurang-kurangnya setahun @ 2 tahun. Kalau 15 tahun puan mampu menghadapinya..kenapa puan tak boleh bersabar untuk sembuh jika ia memakan masa kurang dr 3 tahun," kata doktor penuh jelas dan meyakinkan.

Suamiku tersenyum. Lantas bersuara...

"Apa pantang yang doktor nak katakan tue?,"

"Oh ya...pantang di sini yg wajib bagi pesakit psoriatic arthritis nie ialah binatang 2 kaki ayam..ayam tak kira la ayam organik ka @ pe pe bersangkut dgn ayam,itik,burung,ikan bilis,ikan masin,pekasam,terung,labu, bendi,all kekacang,kacang panjang,dan labu. Selain tu puan boleh makan. Jika puan ada merasakan contohnya seafood menggatalkan..mean badan puan tak boleh terima..puan elakkan,"

"Camne dengan telur ayam,sambal belacan dan kicap..ok tak?," cepat sungguh aku bertanya akan feveret ku itu.

"ok ja..boleh ambil..takde masalah puan," ucap doktor.

Lega.


"Puan...sebagai supplemen,puan boleh amalkan omega 3,fish oil ye. Ikan memang bagus untuk kulit.pe jua ikan puan boleh makan tak kira org ckp ikan tu gatal ka bisa ka...tapi ayam...jangan ye.amik gambar dengan ayam takpe," sempat doktor berseloroh pasal ayam ye!!!


9.50 malam - Anak Doktor Luqman yg bertugas memberiku panduan akan ubat-ubatan dan krim yang perlu diguna bagi bulan pertama. sempat aku menunjukkan bahagian psoriasis yg ada pada anggota tubuhku. Meskipun set psoriatic arthritis ni mahal,tapi aku memang tekad nak mencuba. 


Sempat aku menambah belian 3 ketul sabun yg memang ada promosi sekarang serta scalp shampoo untuk aku gunakan. 


Aku memang dah lama mencari sabun dan syampoo khas untuk kulit kepalaku.

Harga?
hm...nantikan posting penuh serta details perubatan ya!!!

10.00 malam - Perjalanan pulang ke Kota Kemuning,rumah abang suami diteruskan. Oleh kerana tak boleh makan ayam...abang H sempat tapaukan roti canai telur ja utk aku makan malam mengisi perut. Mujur la dalam banyak banyak menu ayam...telur ayam boleh makan. Bila ingat cerita ayam..nak tergelak juga. Hm,lepas ni aku akan buat tak tau je la dengan menu ayam. Baru aku tahu akan effectnya ayam dalam rawatan kulit dan memang ada kajian berkaitan ayam dan kulit menurut kata Dr N Luqman.

hm,pepun pada yg membaca coretan ini...Dr N Luqman ni merawat byk jenis penyakit. Lain penyakit lain pantangnya ya!


Sabtu,25 Februari 2017

11.30 malam,aku serta suami dan anak menaiki ets train untuk balik ke Arau. Terima kasih buat ayah dan mak aku yg banyak berkorban menjaga anak keduaku,Md Zakiy. Moga Allah saja dapat membalas jasa mereka.


Kisahku bukan terhenti di sini sahaja...nantikan sambungan kisah seterusnya........................




BERSAMBUNG




Calitan Pena Maya,












Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

0 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute