My Journey to get Normal Weight

LilySlim Weight loss tickers

Welcome to my Blog


Tuesday 24 September 2013

SURIRUMAH "BYK KEJA RUMAH,TAPI AWAT TAK KURUS2X?,"HM....


Salam buat semua pengunjung Blog Maya Mia,

hm...persoalan di atas seringkali saya dengar dalam dialog-dialog harian...Ye la..almaklum la saya juga sebagai ibu kini..pasti kerja surirumah tetap kena buat kan?hehe

Tapi yg menjadi persoalannya ....bukan saja dalam fikiran emak-emak,malah org ppuan yg baru berumah tangga @ mungkin juga gadis2x yg bakal mendirikan rumah tangga kelak. Ye tak? Ini aku cakap berdasarkan wanita yg kategori mcm aku. Bagi yg underweight/normal weight...memang aku salute la...wp jadi surirumah badan tetap maintain..SAPE TUE..ANGKAT TANGAN SIKIT?

Ups..bukan aku k..aku pun kalah..hahaha

Bukan sedikit kerja rumah yang dilakukan, tetapi boleh dikatakan banyak juga. Daripada mengemas rumah, membasuh pinggan mangkuk, membasuh baju, memasak untuk suami, menghias laman rumah, mengurut badan suami yang berpanau, melayan kerenah anak-anak, dan berbagai lagi. Tidak tersebut aku di sini.
Tetapi mengapa masih tidak kurus? Bukankah aktiviti-aktiviti di atas membakar kalori? 


Bab ni selalu orang tanya..tambah2x lagi geng2x yg berdiet..Aku teringat pesanan seorang yg aku kira INSPIRER dalam diet.....siapa lagi ENCIK SUSUSEJAT..hehe

"setiap senaman haruslah dirombak sekali dalam 2 minggu supaya badan kita tak kan sentiasa terkejut dengan rejim senaman yang baru? Hal ini samalah dengan permasalahan di atas,"

Aktiviti-aktiviti di atas, sekiranya kita lakukan buat pertama kalinya mungkin boleh dikira sebagai senaman, dan sudah pasti berat badan akan turun beberapa kilogram dalam masa sebulan, namun percayalah selepas itu berat anda tidak akan turun lagi.

Ini kerana, kerja-kerja rumah tersebut, apabila dilakukan berulang-ulang kali, akan berubah menjadi apa yang dikenali sebagai “rutin” – badan akan sedaya upaya menyesuaikan dirinya agar jisim tubuh tidak berkurangan; ketahuilah bahawa turun berat badan sebenarnya dikira sebagai rugi oleh tubuh badan kita. Meskipun pada kita turun berat badan itu bagus untuk mendapatkan BMI yang idle, tetapi badan kita menganggap sebaliknya. 

"Analogi mudah, anggap sahaja berat badan kita seperti wang di bank, bukankah penyusutan jumlah wang itu sesuatu yang merugikan?,"

Sesuatu yang menjadi rutin, meskipun menggunakan kalori, namun ia tidak membakar lemak secara efektif. 

"Untuk membakar lemak, kita kena pandai ‘menipu’ tubuh badan kita supaya badan tidak boleh menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut, lalu akan terus ‘tertipu’ untuk membakar kalori dengan kadar yang sama seperti bersenam meskipun anda sedang tidur! Inilah resepi kejayaan “weight/fat loss” yang ramai mungkin tak nampak,"


Ha..idea ni memang bernas untuk korang lakukan untuk mengatasi masalah rutin tadi.
 
Terdapat 2 perkara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi masalah ‘rutin’ ini:

1 - Rajin-rajinlah bersenam (kardio + kekuatan), jangan terlalu bergantung kepada aktiviti-aktiviti yang sudah menjadi rutin untuk menurunkan berat lemak.

2 – Dengan sedikit modifikasi (kerap) ke atas aktiviti-aktiviti yang sudah menjadi rutin tersebut, anda boleh menipu tubuh anda lalu boleh menurunkan berat badan dengan konsisten. 


Kesimpulannya :-

"konsep berpeluh2x bagai kat dapur tu bukan suatu pembakaran lemak yg pasti sepertimana omongan kita,"

"tak kira pe jua permulaan workout yg kte buat.....untuk permulaan badan akan mengalami penurunan berat, tapi selepas beberapa ketika, badan akan mula menyesuaikan diri = susah nak turun berat dah.. sebab tu kena pelbagaikan rutin senaman,"

Kata-kata di atas nasihat dari INSPIRER DIET....

Ups...fikir2xkan & selamat buat kajian.
Pepun..pastikan anda pelbagaikan rentak workout anda k..Plan ur workout as u can.
 






Sharing is Caring,


Terima Kasih Sudi Baca story Tinta Pelangi Mia Zara Ina

3 comments:

Unknown said...

best sgt n3 nih.. ade input pasal rutin yang sebelom nih zura tak tahu pon. lepas nih kena belajar cara nak tipu badan supaya semua keje rumah yang kita buat x menjadik rutin pada badan kita. Terima kasih Mia atas n3 yang berilmu ini..:)

Chekgu Azrine said...

Tq for sharing..baru ta je sis..

sekadar satu coretan said...

terima kasih info ni..

nak turun berat sikit jer lagi..tapi punya la susah ya amat sangat...

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute